Trollhättanbaserade Ellwee vill revolutionera golfbilsmarknaden – och drastiskt skära ner på hur lång tid det tar att gå 18 hål.
Nytänkare förändrar golfen
Mest läst i kategorin
Under tisdagen presenterade el-fyrhjulingstillverkan Ellwees vd, Håkan Kjellqvist, på Aktieportföljen Lives kapitalmarknadsdag, inför bolagets stundande notering på Nasdaq First North NGM.
Ellwee grundades 2015 med en tydlig produktidé – att kombinera en bils stabilitet med en motorcykels flexibilitet.
Ska omdefiniera golfbilar
Ellwee påbörjade i augusti produktionen av bolagets nya fyrhjuling Ellwee X.
Fyrhjulingen är anpassad för en passagerare och har främst lyfts fram inom golfsammanhang.
Jämfört med andra el-golfbilar särskiljer sig Ellwee på ett par punkter.
Ellwee X erbjuder mellan 65 till 100 km körning, vilket är högre än liknande fordon på marknaden, och möjliggör upp mot en dags användande per laddning.
Ellwee är också den enda ensitsiga el-golfbilen i dagsläget. Detta gör att tempot i en golfrunda kan öka då spelare alltid kan åka mot sina egna bollar istället för att tvingas att åka med till varje slagen boll.
En smidigare upplevelse på golfbanan är ett stort fokus för Ellwee menar, Håkan Kjellqvist.
”I moderna tider kan man inte lägga fyra till fyra och en halv timme på att spela golf”, säger han.
Samtidigt kan fordonet lätt anpassas för andra sysslor än golf. Exempelvis som att åka till matvarubutiken och användas för att dra släp.
Siktar på USA
Ellwees nuvarande huvudmarknad är så kallade begränsade områden, som en golfklubb, resort eller flygplats.
Bolaget har valt att sikta in sig på amerikanska ”senior gated communities”, en typ av åldersboende fast i samma storlek som en mindre stad.
Golfbilar är ett populärt transportmedel i amerikanska senior gated communities – i ett av områdena som Ellwee har riktat in sig på bor det 165 000 medborgare och det finns 60 000 golfbilar.
I dagsläget har bolaget försäljningspersonal på plats i USA som säljer in fordonen till senior gated communities och positionerar produkten inför en större produktionskapacitet.
Ellwee satsar också på att fyrhjulingen ska bli “road legal”, det vill säga få tillstånd att köras på öppna gator.
Bolaget räknar med att fordonen kommer att klassificeras som en EU-moped under nästkommande år, vilket innebär en ny potentiell marknad för bolaget.
”Den största möjligheten för bolaget att växa rejält är när vi kommer in till det som kallas business to consumer och när vi tillverkar fordon som blir road legal”, säger Håkan Kjellqvist.
Börsnotering – ska accelerera tillväxt
Ellwee har ansökt om att noteras på Nasdaq First North NGM i januari 2021 och i samband med noteringen gör bolaget en nyemission.
Emissionslikviden ska främst användas för att accelerera försäljningen i bolaget och ta produkten till nya marknader.
Ellwee kommer också att använda kapitalet för fortsatt produktutveckling och för att fullgöra de beställningar som finns i orderboken.
Mer information hittar du på ellwee.com
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.