Dagens PS

Nya SAS gör storsatsning – på Köpenhamn

Danmark SAS
Danmark fortsätter att äga SAS – som nu storsatsar på Köpenhamn. (Foto: Terje Pedersen/NTB/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Flygbolaget SAS har pengar igen och tänker nu storsatsa, på att göra Köpenhamn till norra Europas främsta transporthubb.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygbolaget SAS har nyligen genomgått en rekonstruktion som avslutades för tre veckor sedan, och bolaget har fått nya ägare.

Den svenska staten finns inte längre kvar bland storägarna. Det gör däremot den danska staten, som fortsatt äger 26 procent av flygbolaget. Nu ska SAS storsatsa på Köpenhamn och flygplatsen Kastrup.

Tidningen Börsen rapporterar om hur satsningen på Köpenhamn är tänkt att skapa tillväxt i den danska huvudstaden, och hela regionen.

Inför 15 nya linjer – ökar trafiken på andra

15 nya linjer införs från och med sommaren 2025, som ett första steg i planen att befästa den danska flygplatsen som norra Europas främsta nav för internationell flygtrafik, enligt ett pressmeddelande.

Förutom en direktlinje till Seattle på den amerikanska västkusten handlar det om destinationer i Europa: Krakow, Madrid, Budapest, Lyon, Valencia, Malta, Bukarest, Milano, Sevilla, Åbo, Billund, Kristiansand, Harstad/Narvik och Bodø.

Bolaget ska också öka frekvensen i flygningarna på existerande rutter mellan Köpenhamn och 15 städer, däribland Stockholm och Oslo.

Vd Anko van der Werff säger i pressmeddelandet att SAS nu är ett “konkurrenskraftigt och finansiellt starkt flygbolag” där satsningen på Köpenhamn kommer att “driva ekonomisk tillväxt” i hela Skandinavien, rapporterar TT Nyhetsbyrån.

Bromma flygplats överges

ANNONS

På tisdagen berättade SAS om ett nytt samarbete med flygbolaget BRA som innebär att BRA istället för att flyga egna rutter blir underleverantör till SAS och överger Bromma flygplats. Ett besked som verkar ha tagit den svenska regeringen på sängen.

Vi har tidigare kunnat konstatera att det varit väldigt dyrt för de svenska skattebetalarna att äga flygbolag. Men att stå utanför kan visa sig ha ett pris det också.

Läs även: “Saknas förutsättningar” för Bromma flygplats efter nya avtalet (Dagens PS)

Läs även: Siffrorna från statens usla affär med SAS (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS