280 ton koldioxid. Per dag. Fraktjätten Maersk går före i omställningen och avslöjar nu nya satsningar i övergången till gröna bränslen.
Nya planen - så ska Maersk nå målen
Mest läst i kategorin
Danska sjöfarts-och logistikjätten Maersk har nu presenterat sitt senaste drag när det gäller omställningen till nya bränslen.
Nyligen namngivna A.P. Møller är ett 350 meter långt fartyg, som kompletterar en växande flotta av Maersk-fartyg som kan köras på såväl metanol som traditionella marina bränslen, skriver CNBC.
Maersks chef för Asien och Stilla havet, Ditlev Blicher, säger att de nya fartygen representerar den senaste tekniken för att minska utsläppen och så småningom ska ett nettonoll-läge för sjöfarten, i Maersks fall senast år 2040.
“Denna teknik gör det möjligt för industrin att gå från svarta bränslen eller fossila bränslen till vad vi kallar e-metanol, eller grön metanol, vilket avsevärt minskar koldioxidutsläppen för normal sjöfart”, säger Blicher.
Stora minskningar
Maerks definition av ”gröna bränslen” är bränslen som med minst 65 procent minskar utsläppen av växthusgaser på livscykelbasis, jämfört med fossila referensbränslen.
Även om metanol till stor del produceras av fossila bränslen, kan metanol även tillverkas av hållbara, förnybara energikällor, enligt International Renewable Energy Agency.
Från Maersk säger man att fartyg som körs på grön metanol kan spara upp till cirka 280 ton koldioxid per dag, vilket gör det till ett nyckelsteg i företagets mål att nå nettonollutsläpp 2040.
Grön metanol har även en lägre svavelhalt, vilket minskar utsläppen av svaveloxider, som bidrar till luftföroreningar och surt regn, enligt World Economic Forum.
Senaste nytt
25 fartyg ska ställas om
Ditlev Blicher berättar att A.P. Møller är Maersks nionde dubbelbränslefartyg i en orderlinje där 25 fartyg ska vara färdiga 2027.
Enligt företaget kan ett utbyte av bara tolv av dess “normala” fartyg, med stora dubbelbränsle-metanolkärl som A.P. Møllers, spara 1,5 miljoner ton koldioxid, nästan dubbelt så mycket som hela Köpenhamn producerade 2022.
Maersk är världens största sjöfraktfartyg. Därigenom är man även en betydande trendsättare för global handel och andra företag väntas ta rygg på Maersk i omställningen.
I dag beräknas cirka 170 fartyg för en likartad omställning vara beställda av branschen globalt.
”Driver utvecklingen framåt”
“Maersk, branschen och vår kundbas driver utvecklingen framåt och investerar i den här tekniken,” säger Blicher och pekar på att Maersks kunder i allt större utsträckning försöker uppfylla egna mål kring utsläpp av koldioxid.
I Singapore, världens största bunkringshamn, välkomnar man Maersks initiativ.
“Vi är glada över att samarbeta med Maersk och ser fram emot att fortsätta våra ansträngningar för att göra Singapore till ett ledande nav för nya maritima bränslen”, sade Singapores minister för lag och transport, Murali Pillai, i ett uttalande torsdag.
Gott omen för ekonomin – containertrafiken ökar. Dagens PS
Maersk vd: Containerkris hotar julhandeln. Dagens PS
Fraktjätten Maersk höjer prognoser för 2024. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.