Snart kan det bli möjligt för mediekonsumenterna att köpa loss enskilda artiklar, istället för att som idag prenumerera. Det är ljudboksföretaget Sesamy som står bakom satsningen.
– 70 procent av svenskarna vill ha det här, säger Måns Ulvestam till Dagens Industri.
Ny nyhetstjänst utmanar "zombie-abonnemang"
Mest läst i kategorin
Genom att sälja enskilda e- och ljudböcker har bolaget Sesamy snabbt växt och förändrat mediemarknaden i och med att konsumenterna kunnat köpa boktitlar styckvis.
Nu vill ägarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, som också grundade Acast, ta ett steg längre.
De lanserar ett koncept som ska göra det möjligt för kunder att köpa artiklar styckvis.
Idén grundar sig på en ny teknik som ska göra detta möjligt att kombinera med större vinst även för medieproducenterna.
Tidigare i år tog Sesamy in 44 miljoner i kapital för Sesamys utlandslansering och ägarna ser det här som nästa steg i utvecklingen.
– Det var inte lätt att förändra poddar heller. Men vi lanserar nyheter som nästa vertikal då vi ser ett stort behov hos konsumenten. Och det är i slutändan konsumenten som bestämmer, säger Måns Ulvestam, som redan tidigare i år tillkännagav att Sesamy vill inrikta sig på att få bort modellen med så kallade “zombie-abonnemang”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.