Dagens PS

Nu ska Ikea ta upp kampen med eBay

Nu ska Ikea konkurrera med eBay
Ingka-chefen Jesper Brodin mitt i smeten, här i Göteborg. Och det är mitt i smeten han vill se Ikea stanna, bland annat med en stor europeisk second hand-satsning. (Foto: Adam Ihse/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 jan. 2025Publicerad: 28 jan. 2025

Två pilotprojekt har visat vägen. Siffrorna säger resten. Nu ska Ikea bygga ut sin begagnat-satsning över hela Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två framgångsrika pilotprojekt i Oslo och Madrid har övertygat Ikea-ledningen. Nu byggs peer-to-peer-plattformen Preloved ut.

Första steget var att gå utanför de två huvudstäderna och satsa på hela Norge och Spanien, ett test som ska pågå till och med augusti i år.

Sedan går den svenska inredningsjätten vidare och satsar på hela Europa – och på att konkurrera med exempelvis eBay och Depop.

“Det fungerar – folk gillar det,” säger Ingkas vd Jesper Brodin till Financial Times om Preowned-satsningen.

”Om ett par år vill vi skala upp det här till alla länder i Europa”.

Fortsätter att öka

Intresset för second hand fortsätter växa. Sajter som Vinted och Depop konkurrerar med världens stora varumärken – Shein, Zara, H&M och Lego är FT:s exempel – med att erbjuda kunderna alternativ för att kunna köpa och sälja begagnat.

Samtidigt finns en oro för affärsmodellen när det gäller begagnad detaljhandel. Få av specialsajterna tjänar pengar.

Litauiska Vinted är ett undantag, senast värderat till 5 miljarder euro och med en bredd från kläder till böcker, elektronik och leksaker.

ANNONS

När det gäller Ikea, Madrid och Oslo säger Jesper Brodin att piloterna lockade cirka 200 000 kunder och att ”ett par tusen” av dem handlade.

Ikeas del är att ge mått, bilder, manualer, rekommendera pris och redovisa tillgång till reservdelar för möbler.

Dessutom ger man en möjlighet att betala med butikskuponger värda 15 procent mer än försäljningspriset.

ANNONS

Senaste nytt

”Ibland måste man våga”

I nuläget handlar det inte om att tjäna pengar och öka vinsten, erkänner Brodin som ändå säger att han är ”positivt överraskad” av det höga intresset.

Det finns en aspekt till, konstaterar Jesper Brodin.

”Ibland måste man våga. Det här är en marknad och en rörelse i samhället och stannar vi utanför så blir vi aldrig en del av den”.

Ikea har tidigt sökt en ledande roll inom hållbarhet – dels i den egna produktionen och dels genom att driva sina kunder till mer hållbara val.

Att tidigt bara sälja de mer energieffektiva led-glödlamporna är ett exempel, att erbjuda billiga solpaneler ett annat.

ANNONS

Positivt när Ikea ökar och minskar

Så här långt kan Ingka-chefen luta sig åtminstone mot några siffror för att motivera färdriktningen.

Sedan 2016 har Ikea ökat sina intäkter med 24 procent, samtidigt som man minskat sina koldioxidutsläpp med 30 procent.

Jesper Brodin erkänner hos FT att det ”är lite hajp just nu kring second hand” men tror ändå att det är här för att stanna.

Anledningen?

”Det är smartare”.

Utmaningen? Att skala upp

Sedan gäller det att kunna vara smart nog även här för att få svarta siffror längst ner på pappret.

”Vi började jobba med det här för många år sedan”, säger Jesper Brodin.

ANNONS

”Men det är fortfarande bara med Preowned vi hittat värden som gör att vi kan konkurrea med eBay eller Depop”.

Utmaningar finns. En dominerar.

”Skalan. Att skala upp. Det är nästa stegs utmaning”, avslutar Jesper Brodin.

Ikea varnar för högre priser med tullarna. Dagens PS

Ikea storsatsar – bygger nytt i New York. Dagens PS

Ikea-ägaren köper Made4net för att stärka e-handeln. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS