Dyra väskor byts ut mot exklusiva gymkort när kinesiska konsumenter vänder lyxen ryggen.
Nu lockar gymkort mer än Gucci


Mest läst i kategorin
För några år sedan var en lyxväska från Louis Vuitton eller Gucci en självklarhet för Kinas köpstarka medelklass.
Men nu har något hänt. Butikspersonal som tidigare ignorerade kunder jagar dem plötsligt på WeChat med höga rabatter och exklusiva erbjudanden. Samtidigt slår stora modehus larm om kraftiga försäljningstapp i Asien.
Har Kinas kärlek till lyxvaror nått sitt slut?
Läs mer: Desperata lyxmärken ger 50 procent rabatt – i Kina. Dagens PS
Dråpslag för lyxjättarna
Efter år av explosionsartad tillväxt är lyxmarknaden i Kina på nedgång.
Enligt konsulthuset Bain föll försäljningen av lyxprodukter i landet med 20 procent under 2023. Det har gett avtryck i resultaträkningarna hos jättarna LVMH och Kering – bolagen bakom märken som Louis Vuitton, Dior och Gucci.
LVMH rapporterade att försäljningen i Asien (exklusive Japan) sjönk med 11 procent under fjärde kvartalet, medan Gucci-ägaren Kering tappade hela 24 procent på den kinesiska marknaden.
“Den period av hyperexponentiell tillväxt vi sett i Kina är över”, säger Bain-partnern Weiwei Xing till The Wall Street Journal.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Kina vänder lyxen ryggen
Förändringen drivs bland annat av den ekonomiska avmattningen. Kinas ekonomi har bromsat in vilket resulterat i att många konsumenter håller ett krampaktigt tag om sin plånbok.
I samma veva anser många välbärgade konsumenter att lyxkonsumtion inte längre är en statussymbol.
Lyx har tvärtom blivit lite som att svära i kyrkan bland den kinesiska medeklassen, visar en rapport från Bain och company.
I dag letar man istället efter nya sätt att signalera sin status.
“När folk blir rika tror de att de måste visa det genom materiella ting. Men vid en viss punkt känner de att det inte längre behövs”, säger Xie Weina, en tidigare lyxshoppare i Shanghai, till WSJ.
Hon har gått från att köpa dyra märkesväskor till att lägga pengarna på exklusiva gym-medlemskap och pilateskurser.
Stänger Kina-butiker
De förändrade konsumtionsvanorna märks även på gatorna i Kinas storstäder. Flera Gucci-butiker har stängts och vissa Louis Vuitton-butiker har varit inplastade i månader.
Samtidigt ökar shoppingsuget i andra länder. Japans svaga yen har gjort det mer fördelaktigt att handla lyxprodukter där.
De kinesiska konsumenterna som fortfarande vill konsumera lyx väljer allt oftare att göra det utomlands istället för i hemlandet.
Läs även: “Uppgång i USA och återhämtning i Kina”. Dagens PS
Lyxjättarna tror på comeback
Trots den dystra trenden är bolagen försiktigt optimistiska.
LVMH har fortsatt att investera i Kina och deltog nyligen i en stor mässa i Shanghai där de visade upp exklusiva produkter.
“Varför gör vi den här satsningen? Det är enkelt. Vi älskar Kina”, kommenterade Marc-Antoine Jamet, generalsekreterare på LVMH.
Läs också: Nu bränner de ditt arv – på lyx. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.