Kaos i leveranskedjorna och fraktkris med brist på varor som följd. Det känns igen från pandemin, men nu kan det vara dags igen, med geopolitiska orsaker.
Nu har vi en rejäl fraktkris på gång – igen
Mest läst i kategorin
Ett av covid-19-pandemins bekymmer för den globala ekonomin var hur den slog mot de globala leveranskedjorna, vilket ledde till brist på varor för både företag och konsumenter.
Missiler i Röda havet
Nu är vi på väg i snabb takt mot ett liknande läge, fast denna gång drivet av geopolitiska störningar, särskilt i Röda havet, där Houthi-rebellerna i Jemen skjuter missiler mot fraktfartyg.
Fraktbolagen kämpar nu med fulla hamnar, brist på skepp och schemastrul som en effekt av krisen i Röda havet. Vilket gör att fraktpriserna stiger kraftigt, som Dagens PS tidigare rapporterat.
De flesta bolag har nu ändrat sina rutter till den längre vägen runt Godahoppsudden i Sydafrika. Det innebär 10-14 dagars längre resa för fartygen, dyrare kostnader och rejält kaos i kalendern.
Jeremy Nixon, vd på den japanska fraktjätten Ocean Network Express, pratar i en artikel hos Financial Times om de många problem som uppstår när fartygen kommer till hamn på fel dag. Det håller också på att byggas upp ett hårt tryck på vissa hamnar.
“Vad vi ser är ökade volymer till navhamnarna i Asien och navhamnarna i Medelhavet”, säger han och nämner bland annat Singapore, Dubai och hamnar runt Gibraltar som extra pressade just nu.
Senaste nytt
Kan bli fraktkris som under pandemin
Effekterna kan bland annat bli (ännu) högre fraktkostnader, längre ledtider för företag och brist på varor, komponenter och reservdelar. Precis som under pandemin, med andra ord.
När den danska fraktjätten Maersk lämnade sin kvartalsrapport i början av februari varnade de för en överkapacitet på fraktmarknaden, vilket Dagens PS rapporterade om. ONE:s vd Jeremy Dixon håller dock inte med.
“Jag är inte så mycket av åsikten att det finns ett enormt överutbud i containersjöfarten. Vi bygger en bit framåt för att vi ska ha de grönare fartygen och grönare investeringar i tid”, säger han.
Ser en brist på fartyg
Snarare ser han nu en stor brist på fartyg, eftersom det behövs fler för att upprätthålla samma fraktmängd när fartygen befinner sig ute på havet under en längre tid.
“Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fartyg tillgängliga globalt. . . för att täcka dessa mycket längre förlängda transittider”, säger han.
Förutom krisen i Röda havet ställer också en vattenkris vid Panama-kanalen till problem med ytterligare en flaskhals. Vattennivåer nära 2 meter under det normala gör att färre fartyg kan ta sig den vägen.
Läs även: Maersk skippar sin utdelning – aktien rasar 12 procent (Dagens PS)
Läs även: Fraktpriserna skenar efter attackerna i Röda havet (Dagens PS)
Läs även: Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.