Analytiker har länge väntat på att minskad konsumtion ska slå mot kedjor som bygger på snabbmat och snabb service. Nu kan vi vara där.
Nu får snabbmaten slåss om kunderna
Mest läst i kategorin
Under ett antal månader har amerikanska ekonomer förutspått att konsumenterna ska skära ned på sina utgifter hos ännu en kategori, med anledning av höga priser och räntor.
Det har varit snabbmatskedjorna som ekonomerna väntat in en nedgång för.
Krisen kan vara på väg
Nu visar en ström av rapporter att krisen kan vara på väg att nå dit.
Starbucks, Pizza Hut och KFC tillhör de kedjor som rapporterar minskad försäljning under första kvartalet i år.
I fallet Starbucks var nedgången överraskande för den så kallade marknaden och aktien sjönk med 17 procent under onsdagen.
Pizza Hut och KFC rapporterade även de minskad försäljning, men det låg lite mer inom ramen för vad man väntade sig.
Senaste nytt
Skyller på vädret
Samtidigt skyller snabbmats- och restaurangkedjorna så gott som enhälligt på andra faktorer än att kunderna håller igen.
Vädret är den populäraste förklaringen till de tynande siffrorna i årets första kvartalsbokslut.
Starbucks säger att dåligt väder dragit ned försäljningen och Yum Brands – moderbolag till Pizza Hut, KFC och Taco Bell – skyller på snöstormar i januari.
Men bakom väder och vind finns det faktum att konkurrensen om kunder, som håller allt hårdare i pengarna, har ökat.
Samtidigt har priserna på snabbmaten stigit snabbare än matpriserna i butik.
Priserna på snabbmatsrestaurangerna steg med 5 procent i mars jämfört med mars 2023, samtidigt som matvarupriserna ökade betydligt långsammare, noterar CNBC med hänvisning till Bureau of Labor Statistics.
”Uppenbart”
“Det är uppenbart att alla kämpar för färre konsumenter eller konsumenter som drar ner på besöken, och vi måste se till att vi har den gatukampmentalitet som krävs för att vinna”, säger McDonald´s finanschef Ian Borden.
Parallellt med att de klassiska kedjorna haltar lite, springer andra kedjor framåt.
Outliers fortsätter dra kunder, Wingstop ökade försäljningen med 21,6 procent första kvartalet och Chipotle Mexican Grill ökade sin med 5,4 procent.
”Kan fortsätta”
Det hindrar inte många koncerner inom restaurangbranschen från att varna för att den här trenden kan fortsätta.
“Det är värt att notera att under första kvartalet var utvecklingen platt till minskande i USA, Australien, Kanada, Tyskland, Japan och Storbritannien,” sade McDonald´s vd Chris Kempczinski nyligen vid ett analytikermöte.
Det är oklart hur och när snabbmatskedjorna kommer att återhämta sig, även om det inte är någon brist på varumärkeschefer med optimistiska profetior.
McDonald’s planerar för sin del en rikstäckande värdemeny för att attrahera sparsamma kunder, men måste samtidigt få med sina franchisetagare på det tåget.
Starkare än Donken
Möjligen kan de övertygas av att konkurrenten Burger King för andra kvartalet i rad visade en starkare tillväxt i USA än McDonald´s.
Starbucks ska uppgradera sin app så att alla kunder kan beställa, betala och få rabatter i den.
Bolagets vd Laxman Narasimhan hyllar också sin kedjas nya satsning på lavendeldrycker, lanserade i maj, som han tror ska ge ett lyft.
Läs mer:
Snabbmaten som håller formen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.