Dagens PS

Nent fortsätter växa – lanseras i Japan

Nent fortsätter växa – lanseras i Japan
Nent ska bli Viaplay Group, och fortsätta den internationella expansionen. Foto: Nent
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 26 apr. 2022Publicerad: 26 apr. 2022

Nent fortsätter växa och den internationella expansionen ska fortsätta. Lanseringene i Nederländerna har varit succéartad, med 52 procent fler användare. Snart byter man också namn till Viaplay Group.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nents koncernchef Anders Jensen är mer än nöjd med årets första kvartal. Efter Netflix dystra siffror, något som Dagens PS tidigare berättat om, kunde man ana viss nervositet inför delårsrapporten.

Nederländerna succé för Viaplay

“Lanseringen av Viaplay i Nederländern i mars överträffade alla förväntningar och var den främsta orsaken till 778 000 nya betalande Viaplayabonnenter under första kvartalet”, skriver Anders Jensen i ett pressmeddelande. Kvartal ett var också det femte i rad med tvåsiffrig organisk försäljningstillväxt.”

Trots investeringar i internationell expansion levererar företaget ett positivt rörelseresultat för första kvartalet 2022,. Enligt koncernchefen räknar man med fortsatt expansion, där det nyligen undertecknade distributionsavtalet med Tele2 spelar en viktig roll.

Nent byter namn till Viaplay Group

Det är Viaplay som driver försäljningstillväxten, och Nent planerar snart byta namn till Viaplay Group. Viaplays försäljning ökade enligt företaget organiskt med 26 procent under perioden.

Sammanlagt har nu Viaplay 4 783 000 abonnenter efter en ökning på 1 635 000 jämfört med samma period förra året.

Fortsätter satsa internationellt

Satsningen framåt går via Viaplay Select, som kallas ett “brandat innehållskoncept”. Det ska lanseras på utvalda marknader genom partnerplattformar, enligt ett pressmeddelande från företaget. Först ut blir Japan, och företaget ska enligt planen öka till minst 21 länder i slutet av nästa år. Samtidigt blir Viaplay-appen tillgänglig för kunder i minst 16 länder.

ANNONS

Viaplay Select ska enligt företaget fokusera på marknader “där Viaplay för närvarande inte prioriterar lanseringen av en direkt-till-konsument-tjänst”, och lokala partners kan distribuera Viaplays innehåll.

Börsen reagerar negativt

“Viaplay Select blir ett mycket tilltalande erbjudande för partners”, säger Vanda Rappt, Senior vice president och chef för inköp, distribution och partnerskap hos Nent Group. “Vår snabbväxande lista på Viaplay Originals, tillsammans med våra globala rättigheter och flermarknadsrelationer, gör att vi kan erbjuda unikt innehåll som bevisligen attraherar en kvalitetsmedveten publik”.

Trots de positiva tongångarna reagerade inte marknaden särskilt positivt: när denna text skrivs vid 11-tiden på tisdagen har Nents aktie rasat drygt 6 procent.

Läs även: Nya streaming-tjänsten CNN+ stängs ned efter en månad 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS