H&M:s ledning framhåller att butikerna är nyckeln till framgång. Även framöver. Det märks verkligen i klädjättens butiksplanering.
Motvallsstrategi – H&M sticker ut


Investerardygnet
Uppdaterad: 28 juli 2020Publicerad: 27 juli 2020
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Medan konkurrenterna stänger butiker i en rasande fart har H&M hittills bara annonserat 170 stycken nedstängningar för i år.
Netto (öppnade butiker minus stängda) blir skillnaden bara 40 butiker. Det kan jämföras med största konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, som stänger hela 1 200 butiker i år. Amerikanska GAP, som är ungefär 40% mindre i termer av omsättning, planerar att stänga 250 butiker i år.
Nedan en tabell från investmentbanken Goldman Sachs över butiksstängningar av USA-bolag (inklusive H&M). Där framgår hur modesta H&Ms planer är. Framtiden får utvisa vilken strategi som är bäst.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS