Dagens PS

Miljardkonkurs skakar transportbranschen

konkurs transportbranschen
I USA tornar en av de största konkurserna i transportbranschen upp sig.(Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 nov. 2023Publicerad: 03 nov. 2023

Inflation, energipriser och allt fler konkurser. Problemen växer inom transportbranschen. Det gäller såväl i Sverige som internationellt.  

ANNONS

Mest läst i kategorin

324 konkurser under januari-oktober i år. 30 procent fler än motsvarande period 2022.

Så ser siffrorna ut när UC redovisar konkurser inom transportsektorn i Sverige.

Tuffa siffror för en bransch som, i inflations- och energipristider, står i centrum för många delar av näringslivet.

Under 2023 har också större företag i sektorn drabbats. Första kvartalet i år gick Glimåkra åkeri, ett av Sveriges största fristående åkerier, i konkurs.

Tungt för transportbranschen

Bolaget hade då ett 80-tal lastbilar och cirka 120 anställda – och konkursen sågs som ett tecken på hur lågkonjunkturen svepte in.

”Åkerinäringen är en jättetidig indikator på var vi är i konjunkturen så det är klart att det är oroväckande att konkurserna ökar. Det är mycket som talar för att transportefterfrågan ska gå ned och som vanligt är det de som redan innan nedgången hade det svårt som ryker först”, sade Ulric Långberg på Sveriges åkeriföretag då till Di.

ANNONS

Senaste nytt

Massiv konkurs

I USA har man just sett den största konkursen i historien torna upp sig.

ANNONS

Det gäller jätten Yellow vars konkurs ställt 30 000 anställda arbetslösa, och visat en ekonomisk slagsida på motsvarande 55 miljarder kronor.

Ingen var förberedd på smällen när Yellow stängde ner i somras och ansökte om konkursskydd.

Nu hoppas man att någon ska rädda åtminstone delar av lastbilsjätten, skriver Fortune.

Kan få chansen

En annan jätte, lastbilsföretaget Jack Cooper, sägs vara berett att göra ett försök att blåsa liv i Yellow, åtminstone vissa delar, men det är oklart hur konkursdomstolen ser på dess plan.

Problemet är den bolagsrätt som styr amerikanska konkurser och där Jack Cooper måste övertyga både private equity-fonder, skattemyndigheter och fackförbund om att man ska få chansen.

Problem flera år

Yellow hade varit ekonomiskt utsatt i flera år när man kastade in handduken.

Då skyllde man facket Teamsters för sin konkurs, ett påstående Teamsters viftade undan i ett påpekande om att man som fackförbund redan för tio år sedan gick med på sänkta löner hos företaget för att nå ekonomisk balans.

ANNONS

Under 2020 fick Yellow ett lån från finansdepartementet på 700 miljoner dollar, och det är det största enskilda kravet i konkursen.

Av lånet har Yellow så här långt betalat tillbaka 500 dollar.

Svårt komma igen

I branschen tvivlar många på Yellows möjligheter att komma tillbaka.

“Jag tvivlar starkt på att Yellow kommer tillbaka”, säger Kevin Day, vd för fraktlogistikföretaget AFS Logistics.

“De skulle börja med noll leveranser – alla dessa kunder har hittat nya leverantörer”.

Relaterad läsning:

Färdigbudat för beryktat åkeri – Dagens PS

Sveriges tio största konkurser i oktober

ANNONS

Från burgarsuccé till konkurs: Grundaren berättar

Läs även:

Maersk vinst rasar – kapar över 10 000 jobb

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Studio

Fastighetsmarknaden – så kan framtiden se ut

21 nov. 2024
ANNONS