Investerare flockas kring nya företag som vill erbjuda eldriven flygtaxi. Bara i år har 4,3 miljarder dollar satsats i branschen. Detta trots att de flesta av företagen inte ens kan visa upp en prototyp som bär passagerare.
Miljardinvesteringar i taxiresor via elflyg
Mest läst i kategorin
Det är en önskan att “upptäcka nästa Tesla” som ligger bakom rusningen till marknaden för elflyg, skriver Financial Times.
Bara de senaste fem åren har 10,4 miljarder satsats. Det är en 83-procentig ökning från tidigare år, enligt McKinsey.
Förhoppningarna om lättförtjänt utdelning är möjligen överdriven, säger Peter Harrop, som leder konsultbolaget IDTechEx.
– Vi har företag som inte har en produkt som lever upp till drömmen om miljardintäkter, säger Peter Harrop till Financial Times.
Tanken med flygtaxi är att privatpersoner flexibelt ska kunna boka flyg kortare sträckor för ett mindre antal personer.
När några av av de nya flygtaxibolagen börsnoteras den här hösten, kan det leda till en avmattning i investeringsviljan, tror analytikerna.
Lilium, Archer and Vertical Aerospace är några av de flygtaxibolag som introduceras i år.
Sverige ligger i sammanhanget långt framme i teknikutvecklingen och bolaget Heart Aerospace har redan tecknat ett kontrakt med SAS om elflyg för 19 personer mellan Stockholm och Helsingfors år 2026, medan Singapore har lovat elflygstaxi redan 2023 i samarbete med det tyska start-upföretaget Volocopter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.