“Vi har närmare 300 anställda som jobbar heltid med produktutveckling och tester över hela världen”, berättar Veckans börsprofil Thules vd Mattias Ankarberg i en längre intervju för Dagens PS.
Mer än en sportlovs-aktie – Thules vd i stor intervju


Mest läst i kategorin
När många konsumentaktier gick på knäna i höstas så levererade friluftsbolaget Thule istället kanonsiffror. En stark produktutveckling med fler framgångsrika nya lanseringar är en del av vinnarkonceptet för det skånska börsbolaget som nu finns i över 138 länder.
Veckans börsprofil är en artikelserie som publiceras varje fredag där Dagens PS ställer fem frågor till en aktuell person inom börs och finans.
Namn: Mattias Ankarberg
Titel: Vd för Thule (börskurs Thule)
Bakgrund: Gick in som vd för Thule hösten 2023 efter att ha suttit i styrelsen sedan 2018. Dessförinnan vd på Byggmax (börskurs Byggmax) och olika roller på H&M (börskurs H&M). Inledde sin yrkeskarriär som konsult på McKinsey.
Aktuell: Släppte årsrapport 7 februari och syns just nu överallt med sina produkter för den som ger sig iväg mot svenska fjällen under de pågående sportlovsveckorna.
1. Vi är mitt uppe i sportlovsveckorna, är det en viktig period för er eller hur ser Thules försäljning ut över året?
“Vintern är en viktig period. Vi gör produkter av högsta kvalitet för människor som vill vara aktiva utomhus, och några av Thules allra första storsäljare var just för skidåkning – skidhållare och takboxar. Vintern är dock inte vår största försäljningsperiod.
Den aktivitet som är störst för oss är cykel, och vår största försäljningsperiod är därför under våren och sommaren, när flest är aktiva med till exempel mountainbike och cykelpendling.”
2. Ni har lyckats starkt med era senaste produktlanseringar som hundkorgar och bilbarnstolar, berätta lite hur ni jobbar med er egna produktutveckling, vad är framgångsfaktorn?
“Vi har en lång historia av att utveckla produkter och har i dag vårt globala R&D- och testcenter i Hillerstorp, där Thule en gång började utveckla produkter för över 80 år sen.
Där har vi närmare 300 anställda som jobbar heltid med produktutveckling och -tester, och några av världens bästa faciliteter inklusive designstudio, prototypverkstad, krocktestbana, klimattester från ökenvärme till arktisk kyla, etc.
Utöver detta har vi specialistkompetens i utvecklingssatelliter i Belgien, Kina, USA och numera också Australien.
Duktiga medarbetare, faciliteter av högsta klass, etablerad metod, lång erfarenhet och inte minst Thule-andans strävan att alltid bli bättre gör sammantaget att vi lyckats skapa några av världens allra bästa produkter inom de kategorier vi är aktiva inom.”

“Hundar och ungar” får Thule att rapportrusa
Konsumentaktierna har haft det tufft på börsen i höst men fritidsbolaget Thule går mot strömmen och levererar en kanonrapport. Nya produktlanseringar för hundar och barn är en del av förklaringen.
3. Vem är egentligen den typiske Thule-kunden, någon målgrupp du önskar att ni blir starkare i kommande år?
“Vi säljer produkter av hög kvalitet till människor som vill vara aktiva. Våra kunder är ofta friluftsälskare och entusiaster, må det vara inom skidåkning, surfing, mountainbike, hiking, camping, eller andra utomhusaktiviteter. Vi säljer premiumprodukter och våra kunder är villiga att spendera pengar på sin aktivitet och betala för riktigt bra produkter som håller länge.
Thule är ett globalt företag med försäljning i 138 länder.
En sista faktor som ofta karaktäriserar våra kunder är att de tycker om att genomföra sina aktiviteter tillsammans med andra, exempelvis kompisar eller familj. Eftersom vi under 2024 lanserat hundtransport och bilbarnstolar har vi på senaste tiden riktat oss extra mycket till aktiva hundägare och blivande föräldrar.”
4. Ni lämnar ett starkt 2024 bakom er med både ökad lönsamhet och tillväxt, men vad är viktigast för Thule kommande år?
“För att nå våra finansiella mål är det viktigaste att fortsätta växa. Något förenklat: växer vi så når vi alla våra mål.
För att göra detta satsar vi både vidare på produktutveckling, ökar fokus på att bli framgångsrika i fler kategorier samtidigt, och även att bli mer synliga för våra konsumenter för att presentera mer av vårt erbjudande.”
Vill du få fler nyheter som denna från Dagens PS? Prenumerera på våra nyhetsbrev.
5. Ni finns i dag i över hela världen, vad är nycklarna när man ska försöka etablera ett premium-varumärke på en ny marknad?
“Thule är ett globalt företag med försäljning i 138 länder. Det viktigaste för att bygga vårt premiumvarumärke ännu starkare är att vara ännu tydligare med vad Thule är, och nå ut med det.
Vårt varumärke förknippas med friluftsliv och våra produkters kvalitet, design och användarvänlighet. Allt fler människor vill leva aktiva liv, och att berätta hur Thule kan hjälpa dem göra det kommer göra oss ännu starkare. I dagens snabbt rörliga värld är det dessutom extra viktigt att orka vara uthållig – en annan utmärkande egenskap i Thule-andan.”
Läs mer:
Veckans börsprofil: Medvind i Kinnevik: Vd:n om fokuset framåt – Dagens PS
Veckans börsprofil: Börsens nyaste vd: Så ska han få succéerna att växa – Dagens PS

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.