Socialdemokratiska SPD vann över Kristdemokraternas CDU i det tyska valet igår. Men ännu är det inte klart vem som kommer att bilda regering – eller på vilket sätt.
Maktkamp efter tyska valet – ingen fara för ekonomin
Mest läst i kategorin
De tyska valen har präglats av samma dilemma som de svenska under det senaste decenniet. Som förbundskansler har Angela Merkel fått snickra ihop de koalitioner som gar varit politiskt möjliga för tillfället.
När socialdemokratiska SPD har fått flest röster betyder det inte helt självklart att partiledaren Olaf Scholz blir ny förbundskansler. Rivalen Armin Laschet har inte gett upp hoppet om att bli den som bildar regeringskoalition.
”Vi kommer att göra allt för att bilda en regering under unionens ledning”, sa han efter valet.
SPD ökade från 20,5 procent i valet 2017 till 25,7 procent. CDU/CSU tappade var fjärde väljare och landade på 24,1 procent.
Det leder till att bägge parterna måste förhandla med De gröna och liberalerna för att kunna bilda koalition, skriver Dagens Nyheter, och återger en kommentar från Lothar Lenz på tyska ARD:
”Ingen kan vara riktigt nöjd med resultatet av detta allmänna val”,
Baserat på de olika partiernas symbolfärger kallas olika tänkbara koalitioner för saker som Kenya, Tyskland, Jamaica och trafikljus.
De mest sannolika alternativen ser ut att bli Jamaica eller trafikljus, det vill säga att De gröna och FDP samarbetar med CDU/CSU eller SPD vilket skulle ge ett stöd av 416 respektive 406 mandat i förbundsdagen, skriver Dagens Nyheter.
Liten ekonomisk påverkan
Ur ett ekonomiskt perspektiv finns ändå ingen anledning att reagera särskilt stort, menar SEB:s seniore ekonom Robert Bergqvist i en intervju med Svenska Dagbladet.
Bergqvist menar att de ekonomiska skiljelinjerna mellan de styrande tyska partierna i praktiken är mycket liten.
“Skillnaden är ändå inte så stor att det ändrar färdriktningen för tysk ekonomi”, säger han till Svenska Dagbladet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.