Dagens PS

Vill ha tunnel mellan Sverige och Finland

Utredare vill ha tunnel mellan Finland och Sverige
Färjetrafiken får konkurrens om Kvarkenförespråkarna får som de vill. Då blir det tunnel eller bro mellan Sverige i norr. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 sep. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Nu ska Kvarkenbron ner i vattnet. Det är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Finland, där utredarna tittar på en tunnel som alternativ.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kvarkenbron är något som ser ut som en dröm – och som lär förbli det.

Det handlar om fast förbindelse mellan svenska Umeå och finska Vasa, en bro på sammanlagt 40-41 kilometer, där den längsta delbron skulle bli Europas längsta.

Fördelar?

Den skulle förkorta förbindelsen mellan städerna från cirka 80 mil runt Bottenviken till drygt 10.

Nackdelarna?

En sårbarhet och ett nytt mål för militära attacker i en allt mer osäker värld – och att det svenska intresset aldrig varit särskilt stort.

Inget intresse

Redan 10 november 2005 ställde KD-ledamoten Gunilla Tjernberg en fråga i riksdagen till infrastrukturminister Ulrica Messing (S) om att göra en utredning om bron, men det ansågs för dyrt och onödigt.

ANNONS

Vägverket gjorde en liten utredning 2005 men frågan har i stort legat på is sedan dess.

Städer norr om Umeå vill dessutom ha järnvägsförbindelserna norrut från Umeå utbyggda innan man diskuterar något annat.

31 januari i år fick frågan nytt liv. Lite i alla fall. Då kunde Yle berätta att finska staten satsar 200 000 euro på att utreda bron över Kvarken.

Men inte ens där var det konfliktfritt. Regeringen vill att Trafikledsverket utreder förbindelsen, men verket har inte självt velat prioritera den.

ANNONS

Senaste nytt

”Billigt och lönsamt”

Satsningen i Finland kom sedan två privata experter på eget bevåg gjort en utredning som hävdade att bron både kunde byggas billigt, en prislapp på 3-5 miljarder euro, och bli lönsam.

Nu är ändå utredare från det finska verket i Umeå för att utreda möjligheter och nu talas det i stället om en tunnel hela vägen.

”Ett unikt projekt”, säger Aimo Huhdanmäki, projektansvarig på Trafikledsverket, till DN.

ANNONS

Det svenska intresset är dock fortsatt lika svalt som vattnet tunneln ska gå igenom.

Varken Försvarsmakten eller regeringen är med på planerna och under utredarnas besök i Umeå finns varken någon svensk minister, riksdagspolitiker eller representant för Försvarsmakten med.

Faktum är att de inte ens är inbjudna.

Redovisar nästa vår

Våren 2025 ska Trafikledsverket redovisa uppdraget till den finska regeringen.

Då har det gått ett kvarts sekel sedan de första planerna på Kvarken-förbindelsen började skissas.

Lång tid? Nej då. När det gäller Öresundsbron, som Kvarken-förespråkarna jämför med, kom de första planerna andra halvan av 1800-talet och den första utredningen 1954.

Invigningen?

ANNONS

1 juli 2000.

Läs mer:

Hotet mot infrastrukturen: “Sverige måste agera nu”. Dagens PS

Privat kapital ska rädda nya vägar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS