Förväntningarna är oerhört svaga inför tisdagens rapport av andra kvartalet för tysk ekonomi. Det som en gång var Europas tillväxtmotor ser mer och mer ut som en bromskloss.
Tysk ekonomi vacklar utan rysk gas
Mest läst i kategorin
Olaf Scholtz och den Tysklands regeringen som han leder har lämnat 10 kvartalsrapporter och av dessa har mer än hälften varit svaga. Roten till svagheten? Utmaningar för den tyska tillverkningsindustrin, rapporterar Bloomberg.
I morgon presenterar landet hur ekonomin har gått under det andra kvartalet och alla räknar med svaga siffror.
Redan innan Covid hade tysk ekonomi börjat tappa – Donald Trumps mandatperiod och de tillhörande spänningar med Kina hade fått det globala handelsklimatet att surna. Det sista slaget kom när den billiga gasimporten från Ryssland uteblev, vilket medförd stora kostnadshöjningar för energikrävande industrier.
Ny värld – svår för tysk ekonomi
“Det finns fortfarande många som hoppas att den globaliserade världen, som Tyskland tjänat så mycket på, ska komma tillbaka”, säger Sandra Ebner från Union Investment till Bloomberg. “Det kommer inte att hända – och vi kommer att ha oerhört svårt att vänja oss.”
Landets biltillverkare, stommen i den tyska ekonomins tidigare framgångar, försöker också återhämta sig i kampen mot Kina gällande tillverkningen av elbilar – samtidigt som försäljningen av fossildrivna bilar går framåt på hemmamarknaden.
“Bara 12 procent av Tysklands nya registrerade fordon är eldrivna – förra året var det över 20 procent”, säger Helena Wisbert, professor för bilekonomi vid universitetet i Ostfalia.
Flertalet utmaningar för europeisk stormakt
Bortom den haltande industrin så brottas Tyskland också med en krympande arbetsstyrka, byråkrati och en oviss framtid för att upprätta en koldioxidneutral ekonomi. Det politiska stödet för den gröna omställningen är svagare och osäkrare idag.
Samtidigt har regeringen begränsat sig från att låna pengar, vilket innebär att det finns mycket små möjligheter för offentliga investeringar som skulle kunna möta landets långsiktiga ekonomiska problem.
Läs mer: Kinesiska biltillverkare: “Vi är här för att slåss” Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.