Dagens PS

Trump, tullar och strejker – kaos väntar för frakt och leveranskedjor

Trump tullar
Donald Trumps återkomst betyder en kaotisk marknad för fraktindustrin. (Foto: Rebecca Blackwell/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Förväntningarna om att president Donald Trump kommer att införa nya och högre tullar i början av nästa år får företagen att skynda sig att importera innan det blir mycket dyrare – med rusande fraktpriser som följd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Data från Xeneta – underrättelseplattformen för havs- och flygfrakt – visar att senaste gången Trump höjde tullarna på kinesisk import under handelskriget 2018, ökade fraktraterna för oceancontainerfrakt med mer än 70 procent”, skriver PV Magazine.

Trumps tullar är bara en faktor. CNBC rapporterar om hur det kinesiska nyåret, som infaller så tidigt som 29 januari 2025, också ställer till det för logistikchefer i USA när de försöker anpassa sig då den kinesiska tillverkningsindustrin stänger ned i nästan en månad.

Många vill “frontlasta” importen

Dessutom finns risken att hamnstrejken som sattes på paus inför presidentvalet i USA återupptas om inte ett avtal kan nås innan 15 januari.

I ett meddelande till sina kunder skriver Honour Lane Shipping att de inte förväntar sig någon rusning i volymer i november då det tar flera veckor för produktionscyklerna att anpassa sig, men att importörer ser ut att börja bygga lager i december. Många vill “frontlasta” importen, dels för att undvika tullar, och dels för att minimera riskerna kring att stå utan varor.

“Med fortsatt osäkerhet om arbetet i hamnar hamnar och potentialen för höjda tullar under det första kvartalet, bör fraktbolag förutse en strategisk förflyttning av lagret från Asien, vilket skulle påverka både internationella och vissa inhemska fraktmarknader”, skriver ett annat logistikbolag, C.H. Robinson, enligt CNBC.

Tar 40-55 dagar för fraktfartygen

Exakt hur Trumps tullar kommer att se ut vet ännu ingen – kanske inte ens den blivande presidenten själv. Men det tar 40-55 dagar för fraktfartyg från Kina att nå den amerikanska östkusten, så framförhållning är otroligt viktigt i fraktindustrin.

“För de som kan och vill frontlasta, är anledningarna uppdelade på den potentiella andra hamnstrejken i USA i mitten av januari, månnyåret som börjar den 29 januari och potentiella tullförändringar. Andra försöker helt enkelt ta reda på tidpunkten – en kund frågade om den sista dagen deras frakt kunde lämna Asien och anlända till USA innan de nya tarifferna eventuellt träder i kraft”, säger Mike Short, president för global spedition på C.H. Robinson till CNBC.

ANNONS

Läs även: Experter: Trump-seger skulle trigga galen importrusch (Dagens PS)

Läs även: Självkörande fraktfartyg? Nya trenden kan skapa revolution till havs (Dagens PS)

Läs även: Hamnstrejk i USA hotar julstämningen (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]