Korrigerat för inflationen störtdök den svenska dagligvaruhandeln i juli, enligt nya siffror från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Inflationen får dagligvaruhandeln på fall


Mest läst i kategorin
I juli steg försäljningen i svensk dagligvaruhandel med 6,1 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt Dagligvaruindex.
Kalendereffekten beräknas till minus 1,1 procent, det innebär att den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till plus 7,2 procent under juli månad, framgår det i ett pressmeddelande från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 10,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex.
Därmed kan den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras till minus 4,5 procent.
Inflationen sätter avtryck i dagligvaruhandeln
Enligt branschorganisationen fortsätter inflationen pressa dagligvaruhandeln.
“Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juli till 6,3 procent jämfört med samma månad i fjol.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 0,9 procent.
Hemleverans ökade med 3,8 procent och upphämtning i butik minskade med 6,8 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent, vilket var i linje med juli förra året men en lägre andel än föregående månader i år.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.