Donald Trumps planerade tullar väcker global oro. Kritiker varnar för störningar i världshandeln, kaos i hamnar och kris i sjöfarten.
"Slägga mot handeln" – nya tullar kan lamslå sjöfarten


Det blåser upp till storm i världshandeln. Med en rad nya tullhot riktade mot stora exportländer vill Donald Trump skärpa USA:s handelspolitik.
Kritiker varnar för att åtgärderna riskerar att slå hårt – inte bara mot de utpekade länderna, utan mot hela det globala logistiksystemet.
Men exakt hur allvarligt är läget? Och vad menas egentligen med en “slägga mot världshandeln”?
“Smutsiga femton” i skottlinjen
Bakgrunden till oron är Trumps planerade strafftullar på upp till 25 procent för länder som har stora handelsöverskott med USA. Enligt DN inkluderar listan bland andra EU, Australien, Kina, Indien, Japan, Sydkorea och Vietnam – länder som beskrivs som de “smutsiga femton” av USA:s finansminister Scott Bessent.
Trump själv har försvarat planerna med orden:
“Ordet flexibilitet är viktigt. Flexibilitet är ett nyckelord. Ibland finns det utrymme för flexibilitet, och då kommer det att finnas flexibilitet”.
Missa inte: Ekonom om USA: “Svenskar kan behöva se över sitt sparande”. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Varning för hamnkaos
Stora delar av sjöfartsnäringen har reagerat kraftigt på förslagen. Trump vill inte bara införa nya tullar – han vill också införa avgifter på fartyg byggda i Kina och kräva att delar av USA:s export fraktas på amerikanska fartyg.
Samtidigt vill Trump minska Kinas dominans till havs och har som mål att bygga upp den amerikanska varvsindustrin igen.
“Vi brukade bygga så många fartyg. Vi kommer att börja göra det igen – och det snabbt”, sa Trump i kongressen i mars.
Men branschen är kritisk. Lars Jensen, direktör på Vespucci Maritime, säger till Washington Post:
“Det verkar som att det här är skrivet av människor som inte förstår hur den maritima leveranskedjan fungerar.”
Joe Kramek, chef för World Shipping Council, varnar också:
“Vi riskerar Covid-liknande trängsel i hamnar som Los Angeles, Long Beach och New York”.
Även OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), har höjt ett varningens finger – organisationen har sänkt sin tillväxtprognos för världsekonomin och pekar ut Trumps handelskrig som en bidragande orsak.
Tullar kan skapa global handelskris
Företag och investerare efterlyser besked inför den 2 april, då tullbesluten väntas offentliggöras. Emmanuel Cau, aktiestrateg på Barclays, säger:
“När Trump hänvisar till den 2 april som befrielsedagen är det svårt att ignorera nedåtrisken – speciellt om det mest extrema scenariot med en tull på 25 procent på allt blir verklighet”.
Skarpast formulerar sig sjöfartsexperten John McCown:
“Om du vill krossa världshandeln med en slägga är det här sättet att göra det. I ett bredare perspektiv verkar detta vara en apokalyps för världshandeln”.
Vad som händer efter den 2 april återstår att se.
Läs även: Handelskriget bromsar in världsekonomin. Dagens PS
Läs även: Pension utomlands? Här lever du gott – utan att tömma kontot. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som gör stor nytta till små priser. Trygga din familjs framtid.