Ryssland går på offensiven i östra Ukraina. Tågen levererar den ammunition, de förnödenheter och trupper som krävs för att de ryska styrkorna ska avancera. Omodern Sovjet-logistik, säger experterna.
Ryssland tar tåget till kriget – omodern logistik kan avgöra
Mest läst i kategorin
Tågen ser till att Rysslands militärmakt kan flytta soldater och tunga vapen. I Donbas, en region med många industrier är järnvägen väl utbyggd, och det utnyttjas nu av den ryska militären.
Järnvägs-elitstyrka
Ryssland har till och med en järnvägs-elitstyrka, skriver Wall Street Journal. Enheten har kamouflagemålade armerade järnvägsvagnar, bestyckade med artilleri och luftvärn, som används för att skydda transporter. De är också utbildade för att kunna reparera bombade järnvägsspår.
Enligt Wall Street Journal har Ryssland återställt runt 1 200 kilometer järnvägsspår i den del av sydöstra Ukraina man kontrollerar.
“Även om Ukraina förstår järnvägsspår kommer det bara att sakta ned ryssarna, inte stoppa dem”, säger Alex Vershaning, pensionerad överstelöjtnant som analyserat den ryska militärlogistiken till WSJ.
Hål i logistiken
Att vara så beroende av järnvägen är inte helt av godo. Det finns stora hål i den ryska logistiken, och Ryssland har problem med att få fram förnödenheter till trupper som inte är i närheten av järnvägslinjerna. Det visade sig om inte annat vid de misslyckade försöken att inta Kiev och Charkiv.
Att Ryssland håller fast vid gamla Sovjetmetoder hänger enligt experter ihop med att man inte moderniserat ekonomin. Landet har en av världens största krigsmakter, men det fattas fraktcontainrar, truckar och lastpallar enligt logistikexperterna, berättar WSJ.
Ryssland saknar experter
“USA har byggt logistiken som om vi har ont om folk, och Ryssland som om det finns hur mycket som helst”, säger Trent Telenko som har 33 års erfarenhet från Pentagon och som är expert på rysk militärlogistik.
Putins Ryssland har en ekonomi som gått ifrån Sovjeteran – men investeringarna har till största del handlat om olja och mineraler, inte avancerad produktion och logistik. Rysslands industribas är till stor del byggd med hjälp utifrån. När Krim invaderades 2014 bröts utvecklingen, och de västerländska experterna försvann.
Det saknas inhemska logistikexperter, och militären sitter fast i gamla hjulspår. Eller rättare sagt: Järnvägsspår.
Läs även: USA-veteraner: “Ukraina behöver Nato-vapen”
Läs även: Ikea säljer sina fabriker i Ryssland
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.