Embracer, Stillfront och övriga noterade gamingbolag på Stockholmsbörsen må ha haft ett dåligt börsår. Men i ett längre perspektiv är branschens avtryck på aktiemarknaden imponerande.
Pensionärer - stor potential för gamingbolagen
Mest läst i kategorin
Jätten Embracer, med ett börsvärde på 95 miljarder kronor, har sett sin aktiekurs 20-faldigats sedan börsintroduktionen för 5 år sedan.
Det kan uppstå företagsspecifika problem för enskilda bolag (läs Stillfront) men vad marknadstillväxten beträffar så ser framtiden för gamingindustrin minst sagt ljus ut.
Snart 3 miljarder gamers
Gaminginstrin har under se senaste åren seglat upp som den största och snabbast växande sektorn i underhållsbranschen, enligt statistik från Entertainment Software Association (ESA).
Förra året uppgick antalet ”gamare” till hela 2 miljarder. Och enligt prognoserna kommer det finnas 3 miljarder spelare i världen redan 2023. Det ger en årlig tillväxt på 6 procent. Men i pengar räknat kommer marknaden sannolikt att växa ännu mer.
41 procent kvinnor
Anledningen är att spelarna blir äldre. Och ju äldre spelarna är desto mer pengar har de att röra sig med. Det tycks som om det är svårt att sluta spela bara för att man lämnar tonåren bakom sig.
Det var länge sedan gaming bara var något för barn. En annan missuppfattning är att det bara är pojkar och män som spelar. Fakta, enligt ESA, är att flickor och kvinnor i USA utgör 41 procent av spelarna.
Rika pensionärer är ljuv musik för industrin
ESA publicerade nyligen statistik (se diagram ovan) över hur just åldersstrukturen ser ut för de 214 miljoner spelarna i USA, som är världens näst största marknad efter Asien.
Det intressanta i rapporten är att 79 procent av spelarna är över 18 år och hela 41 procent är över 35 år. Och om trenden fortsätter så kommer genomsnittsåldern fortsätta att öka.
Det kommer exempelvis vara fler rika pensionärer som spelar. Det är sannolikt ljuv musik för gamingindustrin.
Det betyder större plånböcker hos spelarna och högre intäkter hos Embracer och kompani.