Dagens PS

Ödesfrågan för EU – tullar på elbilar från Kina?

tullar på elbilar
EU borde inte följa USA och höja tullarna på kinesiska elbilar, anser Svenskt Näringsliv. (Foto: AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 04 juni 2024Publicerad: 04 juni 2024

Svenskt Näringsliv vill inte alls att EU ska haka på USA:s tullar på elbilar från Kina. “Tullar är ofta väldigt kontraproduktivt”, säger chefsekonomen Sven-Olov Daunfeldt som varnar för att det leder till strageiska handelskrig.

ANNONS

Mest läst i kategorin

USA:s president Joe Biden deklarerade nyligen att landet inför tullar på 100 procent på kinesiska elbilar för att skydda amerikansk industri.

“Kina använder samma spelregler som de har tidigare för att driva sin egen tillväxt på bekostnad av andra genom att fortsätta att investera, trots överdriven kinesisk kapacitet och översvämning på globala marknader med export som är underprissatt på grund av orättvis praxis”, sa Vita husets nationella ekonomiska rådgivare Lael Brainard när beskedet kom i mitten av maj.

Beslutet sköts upp till efter EU-valet

Sedan dess har en fråga hängt i luften – tänker EU haka på?

En utredning pågår sedan i höstas och resultaten skulle presenteras i dagarna, men 31 maj kom beskedet att EU-kommissionen skjuter upp sitt beslut om tullar på elbilar från Kina till efter EU-valet, vilket Dagens PS rapporterade om.

Anledningen sägs vara att man inte vill att frågan om importtullar ska påverka valrörelsen, enligt Teknikens värld.

Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, gillar inte alls idén om tullar.

“Tullar är ofta väldigt kontraproduktivt. Det kan låta bra att nu ska vi svara med samma mynt, men problemet är att så fort vi gör det kommer de att svara med andra tullar. Så det riskerar att leda till strategiska handelskrig och det är ingen som blir vinnare av det i längden”, säger han till Tidningen Näringslivet, som ägs av Svenskt Näringsliv.

“En farlig väg att gå”

ANNONS

Han påpekar att USA under många år hade tullar för att skydda sin stålindustri, vilket resulterade i att den blev ineffektiv och halkade efter sin motsvarighet i Europa.

“När man vill skydda ett lands produktion med olika typer av sådana åtgärder så leder det i längden till att man får ett mindre omvandlingstryck och en lägre produktivitet. Så det är en farlig väg att gå med tullar och den här typen av protektionistiska åtgärder, det är inte en väg framåt som jag ser det”, säger Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, till TN.

Läs även: EU skjuter upp beslut om kinesiska elbilstullar (Dagens PS)

Läs även: 100 procent tull på elbilar – Joe Biden i handelskrig med Kina (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]