Frakt ska bli grönare men det kommer också att driva på inflationen, och kostnaderna kommer att hamna på konsumenterna. Det säger en industri-vd till CNBC.
Nu ska frakt bli grönare – och dyrare
Mest läst i kategorin
Den gröna omställningen har nu kommit till frakt – från den 1 januari 2024 ingår branschen i EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Fraktskepp som anlägger hamnar i EU kommer att få betala för sina utsläpp enligt ETS-systemet.
För att möta de nya kraven satsar de stora fraktbolagen på att hitta miljövänligare alternativ framöver.
Men det kommer att kosta mycket, driva på inflationen och kostnaden kommer att läggas på konsumenterna i slutändan, säger en vd i industrin till CNBC.
“Det kommer att bli en inflationseffekt från avkarboniseringen av sjöfarten … det är inget snack om det”, Bertrand Chen, som är vd för Global Shipping Business Network, en icke vinstdrivande organisation som vill förändra fraktbranschen med teknologi.
EU-reglerna som nu införs för fraktbranschen fungerar som en skatt på frakten, menar han. Men det är också “en naturlig handling som kommer att leda till några intressanta effekter” enligt Chen.
“EU-regeringen ålägger rederiet denna kostnad… Men vad det nu betyder är att sjöfarten måste vidta åtgärder för att minska koldioxidutsläppen och naturligtvis kommer det att påverka alla konsumenter. Så jag tror att det bara är en avvägning som folk måste leva med”, säger Bertrand Chen.
Läs även: Omvända världen – nu rasar fraktpriserna (Dagens PS)
Läs även: Lågt vatten gör frakten dubbelt så dyr (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.