Kunderna har ännu inte kommit tillbaka till klädbutikerna i samma utsträckning som före pandemin. Och det är inte bara inflationen som spökar. Många butiker har helt enkelt inte rätt sortiment. Ingen vill längre köpa sig en snygg pyjamas eller hasa runt i myskläder dagarna i ända.
Myskläder inte längre på modet
Mest läst i kategorin
Även om inflationen just nu gör att många konsumenter funderar en extra gång inför ett klädköp, är en nyckelfråga för klädbutikerna helt enkelt att de sitter på fel sortiment.
Konsumenterna vill inte ha de varor som butikerna erbjuder. Och just nu är butikerna överfulla av myskläder som ingen vill ha.
Det menar R.J Hottovy, chefstrateg på analysfirman Placer.ai., skriver tidningen Market Watch.
Walmart och Nordstrom är två av de större amerikanska butikskedjorna som har tillkännagivit att de behöver rea ut sitt befintliga sortiment för att ge plats för nya varor.
Hottyvy menar att att de plagg som butikerna nu försöker sälja passade bättre förra året, och att dagens konsumenter efterfrågar andra typer av kläder.
“det är definitivt ett allmänt skifte mot ett att köpa tjänster i stället för varor. Men den som i dag vill köpa nya kläder, vill ha kläder att klä upp sig i, och inte de myskläder man använde under pandemin”, säger han.
Trender svänger fort
Butiker planer ofta för det som finns på hyllorna mer än ett år i förväg, och trender kan svänga snabbt.
Kimberely Greenberger, analytiker hos Morgan Stanley, utryckte i början av veckan en oro butikerna inte kanske inte klarar att möta konsumenternas behov i tid.
Nordstroms säljer till exempel just nu mycket bra av plagg som många behöver på jobbet. Kimberly menar att många konsumenter köpte för mycket “myskläder” förra året, och därför nu saknar kläder att arbeta i.
Men pendeln kan svänga fort – nästa säsong kanske det inte alls är jobb – eller festplagg kunden vill ha.
Det är däremot inte alla butikskategorier som behöver kämpa lika hårt klädbutikerna. Smink och skönhet är en kategori som just nu går väldigt starkt.