I svallvågorna av det rådande råvarurallyt har även matpriser skjutit i höjden. För konsumenter i utvecklingsländer kan utvecklingen bli förödande och även i Europa kan prisuppgången bli problematisk.
Matpriser skjuter i höjden – så påverkas konsumenter
Mest läst i kategorin
I samband med kursrallyt i råvaror och att den expansiva penningpolitiken har drivit upp tillgångspriser har även matpriserna blivit påverkade, rapporterar Bloomberg.
I Indonesien är priset på tofu 30 procent högre än vad det var i december och ryska konsumenter betalar över 60 procent mer för socker än vad de gjorde för ett år sedan.
Även konsumenter i USA och Europa väntas att känna av de högre matpriserna då livsmedelsbolagen redan är under press från pandemirelaterade störningar i försörjningsleden.
Lokal påverkan
De högre priserna grundar sig i makrofenomen men livsmedelsbolagen väntas att absorbera en del av ökningen genom att höja priser för slutkonsumenten.
För konsumenter i utvecklingsländer lär det bli mer påtagligt – då maten ofta är producerad lokalt och inte behandlat i samma grad som i rikare länder.
Rikare länder lär påverkas
Men konsumenter i rikare länder lär också känna av de dyrare matpriserna – dock inte på lika uppenbara sätt.
Exempelvis kan livsmedelsbolag minska antalet specialerbjudanden och sälja fler produkter till ordinarie pris, skriver Bloomberg.
En ytterligare taktik, som är vanligt förekommande i Storbritannien, är att minska produktstorleken samtidigt som priset är detsamma.
Politiskt uppmärksammat
I USA har prisernas påverkan på matosäkerhet redan rönt politisk uppmärksamhet när Jerome Powell, chef över den amerikanska centralbanken Federal Reserve, lyfte frågan i en kongressutfrågning.
”Det är ett tecken på att stöd behövs och att vi verkligen behöver få ekonomin återhämtad så fort som möjligt”, sade han vid tillfället.
Läs mer: JP Morgan: Har du råvaror i portföljen? Nu blir det rally! >>
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.