En bilväg över (och under) Kvarken mellan Umeå och Vasa kan låta som ren fantasi. Men Finlands regering utreder nu projektet och Ulf Kristersson har uttalat sig positivt om det gigantiska infrastrukturprojektet.
Kristersson om bro till Finland: "Bra för tillväxt och säkerhet"
Mest läst i kategorin
Vattenvägen mellan Holmön utanför Umeå och Kvarkens skärgård är betydligt längre än avståndet som Öresundsbron täcker mellan Malmö och Köpenhamn.
Ändå utreds nu möjligheten att bygga broar och tunnlar över Kvarken – som i så fall skulle knyta ihop två städer som har en sammanlagd befolkning som motsvarar Uppsalas.
“Jag är allmänt sett för att ha stora framtidsinriktade infraprojekt. Det tror jag är bra både för tillväxten och för säkerheten”, säger statsminister Ulf Kristersson om att bygga en bro till Finland, rapporterar Yle.
Bro till Finland utreds
Det är den finska regeringen som har påbörjat utredningen av bygget, som fortfarande är långt från ett verkligt projekt. Bland annat kvarstår avgörande frågor om projektets nytta för regionen, kostader och finansiering och rent tekniska frågor – hur ska den långa bron byggas?
Den nordiska regionen har fördjupat sitt samarbete i och med Sveriges och Finlands inträde i Nato. Därmed tycker Kristersson att det är logiskt att också utreda hur vi kan stärka förbindelserna mellan länderna.
“Nej, men jag tror att vi kommer att titta på samma saker. Vi var uppe i norra Norge för några månader sedan och inser att vi måste förbättra kommunikationerna till Norge genom Sverige över Östersjön till Finland”, svarar Kristersson angående den finska regeringens utredning till svenska Yle. Han fortsätter:
“För svensk del har vi historiskt pratat mycket nord-syd. Och nu är det uppenbart att vi också måste ha logistikkedjor som funkar östvästligt eller västöstligt helt enkelt.”
Finansiering avgör
Joakim Strand (SFP) är Finlands europaminister och en förespråkare av den nya direktförbindelsen mellan Vasa och Umeå. Han är själv från Vasa.
“Främjandet av östvästliga transporter och gränsregionerna lyfts väldigt kraftigt upp så det är någonting jag själv är nöjd över”, säger han, efter att Finland och Sverige i måndags slog fast att länderna ska satsa tillsammans på infrastruktur som stärker transporter i öst-västlig riktning.
“Det är uttryckligen regioner som Kvarken man avser”, säger Strand.
Han menar dock att det här i huvudsak är en fråga om finansiering, och då är det inte regeringarna som ska betala.
“Det är klart att det här kräver aktivism från regionerna. Man kan tänka sig att det är någonting som sker av sig själv i huvudstäderna.” Han säger också att han fortlöpande hör om intresserade utländska finansiärer, men vill inte uppge vilka det handlar om.
Läs även: Vill ha en tunnel mellan Sverige och Finland. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.