Med bara fem veckor kvar till det amerikanska presidentvalet har hamnarbetare under tisdagen lanserat en hamnstrejk som kan skaka hela ekonomin.
Jättelik hamnstrejk inleds – handeln hotad
Mest läst i kategorin
Medlemmar i ett amerikanskt hamnarbetarfack, som representerar 45 000 arbetare på USA:s östkust, har tagits ut i strejk. De berörda hamnarna omfattar mer än hälften av landets import- och exportvolymer, rapporterar Wall Street Journal.
Hamnföretagen höjde sitt bud och lovade höjda löner med 50 procent över de kommande sex åren, men det räckte inte för att stoppa strejken. Facket, International Longshoresmen Association, kräver 77 procents löneförhöjning över sex år.
Läs också: Hamnstrejken nära – inte bara bananer som hänger löst. Dagens PS
Hamnstrejk förödande för handeln
Strejken stänger ner några av landets viktigaste hamnar för import av mat, fordon, maskiner, byggmaterial, kemikalier, möbler, kläder och leksaker. Arbetarna slutade jobba efter att facket vägrade att träffa arbetsgivarna om de inte går tillmötes fackets lönekrav.
Trycket ökar nu på att Vita huset ska använda sig av federala lagar som kan hålla igång hamnarna trots strejken.
Handeln i USA, som står inför årets viktigaste säsong, säger att de kan hantera effekterna av strejken genom att ta in varor från USA:s västra hamnar. Men om strejken blir långvarig tar det bara några veckor innan produkter börjar ta slut och transportkostnaderna ökar.
“Den som shoppar kan vara säker på att varorna kommer att finnas på hyllorna”, säger Brian Dodge, ordförande för Retail Industry Leaders association, som representerar flera av landets handelsjättar.
Så dyr kan strejken bli
Det är dyrt att ha lastbilar, fartyg med varor och arbetare som står och stampar i väntan på att få lasta och lossa. Försenade leveranser kostar också för företagen som förr eller senare behöver varorna för att bedriva sina verksamheter.
Enligt New York Times kan strejken slå hårt mot USA:s ekonomi. Det kan kosta så mycket som 7,5 miljarder dollar i veckan – 0,1 procent av hela landets BNP.
För konsumenten kan det bli kännbart i form av dyrare varor. Som mest löst hänger bananer, men även bär, som inte tål att förvaras särskilt länge, skriver CNN.
Omkring 90 procent av importerade körsbär passerar i dag genom dessa hamnar, vilket skadar både bären och leveranskedjan.
Vidare kan andra importvaror som choklad, kött, kakao, socker och sprit snabbt bli bristvaror om hamnarna på USA:s öst- och gulfkust är stängda länge.
Läs mer: Hamnar i kris: Lägsta godstrafiken på 21 år. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.