Fraktbranschen gör sig redo för att hantera den stora ökning i import som väntas kort efter valresultatet presenteras om Trump vinner presidentvalet i USA.
Experter: Trump-seger skulle trigga galen importrusch
Mest läst i kategorin
Donald Trumps vallöfte, eller hot beroende på hur man ser på saken, om att införa nya tullar kommer få konsekvenser på marknaden om han skulle vinna presidentvalet. Enligt sjöfartsanalysbolaget Freightos skulle vi få se en importrusch omedelbart, med rusande inflation som följd, rapporterar CNBC.
Forskningschefen på Freightos, Judah Levine, förklarar för CNBC att historiska exempel visar att när nya tullar är på gång så skyndar sig företag och stater att få iväg sina varor innan tullarna kommer i effekt.
Hände förra gången Trump var president
Det leder till inflationspress i leveranskedjorna då det blir konkurrens om platserna hos fraktbolagen, med ökande fraktpriser som följd. Ökande fraktpriser leder i sin tur till ökade priser på varor för konsumenterna.
Vi har sett det hända förut under Trumps tid som president. 2018 skulle tullar införas, och då skyndade sig importörerna att få in gods i landet vilket fick fraktpriserna att fördubblas mellan juli och november 2018.
Demokraterna behöll tullarna
Demokraterna attackerade då liksom nu tullarna hårt, men när Joe Biden tog över presidentskapet så behöll han de flesta av Trumps tullar, förklarar Foreign Policy.
Andra experter håller med Freightos forskningschef om att en Trump-seger skulle innebära kaos på fraktmarknaderna.
“Om Trump vinner valet kommer vi sannolikt att se en omedelbar ökning av importvolymerna eftersom importörer kommer att vilja snabba upp en del last i väntan på nya tullar. Sådana nya tullar kan komma i slutet av januari, vilket ger ett mycket kort fönster för att få varor importerade innan tullarna”, säger Lars Jensen, vd på Vespucci Maritime till CNBC.
Konsumenterna får betala
I slutändan är det konsumenterna som får betala i form av ökad inflation.
“När marknaderna för sjöcontainerfrakt ökar, förs den kostnaden vidare och i slutändan är det slutkonsumenten som betalar priset”, förklarar Peter Sand, chef för sjöfartsanalytiker på underrättelseplattformen Xeneta.
Läs även: USA:s underskott: “Inget stoppar det här tåget” (Dagens PS)
Läs även: Inflationen dyker – börsen gör en dubbelvolt (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.