Dagens PS

Experter: Trump-seger skulle trigga galen importrusch

En container lastas på ett lastfartyg i hamnen i Frankfurt, Tyskland, med Europeiska centralbanken i bakgrunden. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

Fraktbranschen gör sig redo för att hantera den stora ökning i import som väntas kort efter valresultatet presenteras om Trump vinner presidentvalet i USA.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Donald Trumps vallöfte, eller hot beroende på hur man ser på saken, om att införa nya tullar kommer få konsekvenser på marknaden om han skulle vinna presidentvalet. Enligt sjöfartsanalysbolaget Freightos skulle vi få se en importrusch omedelbart, med rusande inflation som följd, rapporterar CNBC.

Forskningschefen på Freightos, Judah Levine, förklarar för CNBC att historiska exempel visar att när nya tullar är på gång så skyndar sig företag och stater att få iväg sina varor innan tullarna kommer i effekt.

Hände förra gången Trump var president

Det leder till inflationspress i leveranskedjorna då det blir konkurrens om platserna hos fraktbolagen, med ökande fraktpriser som följd. Ökande fraktpriser leder i sin tur till ökade priser på varor för konsumenterna.

Vi har sett det hända förut under Trumps tid som president. 2018 skulle tullar införas, och då skyndade sig importörerna att få in gods i landet vilket fick fraktpriserna att fördubblas mellan juli och november 2018.

Demokraterna behöll tullarna

Demokraterna attackerade då liksom nu tullarna hårt, men när Joe Biden tog över presidentskapet så behöll han de flesta av Trumps tullar, förklarar Foreign Policy.

Andra experter håller med Freightos forskningschef om att en Trump-seger skulle innebära kaos på fraktmarknaderna.

“Om Trump vinner valet kommer vi sannolikt att se en omedelbar ökning av importvolymerna eftersom importörer kommer att vilja snabba upp en del last i väntan på nya tullar. Sådana nya tullar kan komma i slutet av januari, vilket ger ett mycket kort fönster för att få varor importerade innan tullarna”, säger Lars Jensen, vd på Vespucci Maritime till CNBC.

ANNONS

Konsumenterna får betala

I slutändan är det konsumenterna som får betala i form av ökad inflation.

“När marknaderna för sjöcontainerfrakt ökar, förs den kostnaden vidare och i slutändan är det slutkonsumenten som betalar priset”, förklarar Peter Sand, chef för sjöfartsanalytiker på underrättelseplattformen Xeneta.

Läs även: USA:s underskott: “Inget stoppar det här tåget” (Dagens PS)

Läs även: Inflationen dyker – börsen gör en dubbelvolt (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]