Dagens PS

Därför vill fler investera i energidryck

Energidryck
Energidryck är en lyx som många unnar sig, trots stigande priser och inflation.(Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 22 aug. 2022Publicerad: 22 aug. 2022

När de globala kriserna avlöser varandra, ökar intresset bland världens investerare för godis, läsk och chips. Även energidryckerna får sig ett uppsving när en hel värld törstar efter energi och hopp om livet, rapporterar CNN.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Känner du dig utmattad, rastlös eller uppgiven? Då är du knappast ensam. Två år av ihållande kris på alla fronter sätter onekligen sina spår. Pandemi, lågkonjunktur och ihållande inflation även generera i stress eller ge upphov till sömnlöshet.

Alla dessa mindre önskvärda hälsoeffekter bygger i sin tur upp ett brinnande behov av en quick fix som kan ta oss igenom dagen, så att vi orkar arbeta mer. Det ger investerare inom läskebranschen ett gyllene tillfälle att vinna mark. Hit hör även de som producerar energidryck, chips och godis, skriver CNN.

Ökning för Coca Cola och Pepsi

En titt på två av de tyngsta producenterna Coca-Cola och Pepsi, visar att deras aktier stigit med 10 respektive 4 procent, trots att stora delar av detaljhandeln tappar i försäljning.

Även mindre aktörer som till exempel Celsius Holdings ökar stadigt. De har dessutom gjort en deal med Pepsi som valt att pumpa in 550 miljoner dollar i det växande energidrycksbolaget.

En intressant trend som enligt Duane Stanford, redaktör av nyhetsbrevet Beverage Digest, växer i takt med människors desperation.

“Den allmänna uppfattningen i branschen är att människor har kommit ur en stressig period av osäkerhet, och de finner tröst i vissa drycker och snacks”, säger han till CNN.

“Hälsosam” vardagslyx

Likväl är dessa uppiggande drycker en vardagslyx som många konsumenter tycks unna sig, trots inflation och stigande priser. Särskilt som energidrycken marknadsförs av Celsius som “hälsosam energi”.

ANNONS

Med det avses ingredienser som grönt teextrakt och ingefära. Framförallt färre biverkningar, som till exempel skakningar eller stigande puls.

Nu är målet att nå en yngre publik. Främst då koffeinister som tillhör generation Z. Liknande satsningar är att vänta från både Coca-Cola och Pepsis håll, vars varumärkesportföljer inkluderar energidrycker som Monster Energy Drink och Mountain Dew Rise.

Med i leken är förstås också aktörer som Red Bull, Bang Energy Drink och Rockstar, som även de väntas vinna marknadsandelar och expandera, skriver CNN.

Läs även: Prisskillnad på 700 kronor – för samma matvaror

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS