Lyxbranschen går i kristider. Nu går Guccis försäljningskris i Kina igång som varningsklocka över hela lyxmarknaden.
Lyxkrisen: Gucci tappar Kina
Mest läst i kategorin
Det stormar i Lyxbranschen – och i veckan var det Gucci som störtdök på börsen, något Dagens PS tidigare rapporterat om.
Kinas miljardförlust
Lyxmarknaden har skakats av nyheter om att Gucci och dess moderbolag Kering går med en förlust på 9 miljarder dollar i marknadsvärde i Kina – detta efter en markant försäljningsminskning under hela det senaste kvartalet, något Bloomberg skriver om.
Gucci, som står för hälften av Kering-koncernens intäkter och två tredjedelar av dess rörelseresultat, såg försäljningen sjunka med nästan 20% skriver The Guardian.
Med det står Gucci nu i centrum för en avmattning som börjar synas över hela lyxsektorn.
Senaste nytt
Nedgångens orsaker
Den här smått oväntade nedgången i konsumtionen av lyxvaror bland kinesiska konsumenter har flera orsaker.
Ökad arbetslöshet och en nedgång på fastighetsmarknaden är några.
Dessutom har kinesiska lyxköpare blivit mer selektiva med sina inköp.
“Jag har inte köpt några Gucci-väskor själv på åratal,” säger Wu Xiaofang, en 34-årig bankir som bor i Shanghai och som en gång var så förtjust i märket att hon köpte tre väskor under en resa till Italien 2016.
“Den nya designen är dålig”, säger Wu till Bloomberg.
Under ledning av Sabato De Sarno har Gucci försökt återuppliva intresset genom att introducera en mer minimalistisk estetik.
Försök som alltså hittills varit mer eller mindre fruktlösa.
Påverkan på lyxindustrin
Det är inte bara Gucci som känner av en nedgång.
Andra lyxmärken, bland annat schweiziska klocktillverkare, rapporterar om minskade försäljningssiffror i Kina.
Även om vissa märken som Prada och Hermes hittills lyckats stå emot trenden, skapar Guccis situation en övergripande osäkerhet på lyxmarknaden.
Som ett resultat av detta börjar nu flera lyxmärken bredda sin geografiska strategi med ökat fokus på marknader i bland annat Indien, Sydostasien och Mellanöstern.
Läs också: Tiden är ute även för dessa lyxvaror. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.