LVMH minskar försäljningen när fjärde kvartalet 2024 redovisas – men 2025 har börjat bra, säger Bernard Arnault en knapp månad in på året.
Lyxbolaget floppar – faller tungt på börsen
Mest läst i kategorin
Försäljningen av mode och lädervaror minskade fjärde kvartalet 2024, visar LVMH:s rapport för fjärde kvartalet 2024.
Siffrorna i kvartalsrapport får branschen att tvivla på ett efterfrågan på lyx återhämtar sig så snabbt som man hoppats.
För LVMH är det här en nyckelenhet, med varumärken som Louis Vuitton och Christian Dior, och i den sjönk försäljningen med 1 procent.
Totalt ökade intäkterna för LVMH men endast marginellt, med endast 1 procent, rapporterar Bloomberg.
På onsdagsmorgonen rasar bolagets aktie med 6 procent.
Bättre för konkurrenten
Då inträffade det att båda sifforna är bättre än marknadens uppskattningar – men ändå gjorde investerarna besvikna.
Den främsta orsaken till det är en positiv rapport från konkurrenten Richemont tidigare under januari, då det schweiziska företaget rapporterade en starkare kvartalsförsäljning än väntat.
Richemonts siffror för Cartier och Van Cleef & Arpels i USA väckte förhoppningar och optimism om att lyxmarknaden höll på att vakna ur dvalan.
Nu väcker i stället LVMH:s rapport farhågor om att den återhämtningen kan bli både långsam och ojämn.
En orsak globalt är att kinesiska shoppare i lyxsegmentet håller igen kraftigt efter att flera år ha bidragit till att driva marknaden.
Senaste nytt
”Har misslyckats”
Resultaten inom mode och lädervaror misslyckades med att “stå upp till de uppgraderade förväntningarna på baksidan av det senaste Richemont-storslaget”, säger Bernstein-analytikern Luca Solca i ett meddelande efter LVMH:s rapport.
Vinsten på LVMH är också en besvikelse. Möjligen anar marknaden ett samband mellan att man minskat sina marknadsföringskostnader med 5 procent och fått se de reguljära rörelseintäkterna sjunka med 14 procent.
Framöver?
Det finns tecken på motståndskraft och även potential, konstaterar Bloomberg.
Försäljningen inom klockor och smycken – med Bulgari och Tiffany – ökade oväntat under fjärde kvartalet.
Det ser man som ett tecken på att rika shoppare nu föredrar så kallade hårda lyxvaror snarare än de inom ”mjuk lyx” som handväskor och kläder. Tiffanys försäljning ökade för övrigt med 9 procent under kvartalet.
Arnault positiv – förstås
LVMH:s koncernchef Bernard Arnault anslog ändå en positiv ton i sin presentation av kvartalsrapporten.
Arnault beskriver miljön 20242 som ”mer känslig” och hävdar att 20225 har börjat relativt bra, framför allt för Louis Vuitton.
LVMH-chefen förklarade också att han är övertygad om att det kämpande varumärket Dior kommer att gå framåt i år och sade sig se en ”boom” på den amerikanska marknaden.
Dessutom kommer en återhämtning inom vin och sprit ”de kommande två åren”, enligt Arnault som förklarade att en försäljning av Moet Hennessy, som det spekulerats i, inte är aktuell.
Lyxindustrins fall: Kunderna rasar medan LVMH står fast. Dagens PS
Arnault junior klättrar i pappas lyximperium. Dagens PS
Lyxbolag faller – inget ser ut att vända sektorn. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.