Dagens PS

Lyxjätten LVMH underpresterar – aktien sjunker

LVMH:s ordförande Bernard Arnault. Koncernen levde inte upp till förväntningarna med sin rapport för andra kvartalet
Arnaults LVMH tappar i Asien. (Bild: Thibault Camus/TT)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 24 juli 2024Publicerad: 24 juli 2024

LVMH – där världsberömda varumärken som Dior, Givenchy och Louis Vuitton ingår – lyckades inte möta förväntningarna från analytiker.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter en sämre kvartalsrapport än väntat hade LVMH:s aktier sjunkit nästan fyra procent under förmiddagens handel på Londonbörsen. Andra lyxaktier, till exempel Gucci-ägda Kering, hade också backat. Detta rapporterar CNBC.

LVMH:s kvartalsrapport visade på säljresultat på drygt 20 miljarder euro. Analytikerna hade förväntat sig ungefär en och en halv miljard mer.

Kinas konsumenter skippar lyx

Det är framför allt minskade intäkter från Asien som orsakat nedgången. Enligt BBC har försäljningen där (inklusive Kina, men inte Japan) sjunkit med 14 procent under andra kvartalet. Detta ovanpå en nedgång med sex procent under årets första tre månader.

Den stora kinesiska marknaden har plågats av en svag ekonomi länge, och det har fått konsumenter att avstå från dyra inköp. Dessutom har statliga censorer stängt ned sociala medier-konton för influencers som håller på med lyxprodukter.

Till skillnad från övriga Asien steg försäljningen för LVMH i Japan. En förklaring till detta kan vara att kinesiska turister utnyttjar den svaga ställningen för yen.

ANNONS

Senaste nytt

Försiktig optimism

Trots motgångarna försöker koncerns ordförande och vd, Bernard Arnault, peka på styrkorna. Det är trots allt ett konglomeratet med 75 varumärken han representerar. Han säger att resultatet visar uthålligheten i LVMH, trots den dåliga ekonomin och osäkerheten politiskt.

“Vi ser fram mot andra halvåret med tillförsikt”, sa han till investerare.

ANNONS

Tuffa tider

Som vi har skrivit om tidigare har flera lyxmärken stora problem i Kina för närvarande. Under pandemin fanns ett sug efter lyx, så flera välkända namn satsade på e-handel. Men nu har efterfrågan sjunkit: Versace och Burberry har till exempel tappat 50 procent av sin försäljning jämfört med förra året.

För att inte bli sittande med stora lager erbjuder nu onlineaffärerna stora rabatter. Hos Marc Jacobs har man mer än halverat priset. Medan Bottega Veneta lovade väskköpare räntefria lån på 24 månader.

Läs också:

Överlag nedåt på Asiens börser. Dagens PS

Porsche sänker ribban – aktien faller. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]