Lyxjätten LVMH har nu presenterat ett storavtal om att sponsra nästa års OS i Paris. Hennessy och juveleraren Chaumet ska designa medaljerna.
Lyxjätten LVMH storsponsor till OS i Paris
Mest läst i kategorin
Lyxjätten LVMH, med modemärkena Louis Vuitton och Dior, presenterade under måndagen ett avtal om att sponsra nästa års olympiska spel i Paris.
Moët Hennessy och juveleraren Chaumet, ska designa medaljer för evenemanget.
Företagen ska även sponsra idrottare, bland dem franske simmaren Léon Marchand.
Skönhetshandlaren Sephora kommer att sponsra den olympiska fackelstafetten och den franska delegationen ska kläs av ett av LVMH:s företag.
Storsatsning
Villkoren för affären förhandlades fram av Antoine Arnault, ett av de fem barnen och arvingarna till LVMH:s ordförande och vd Bernard Arnault.
Det sägs vara en satsning på cirka 150 miljoner euro (166 miljoner dollar), enligt vad en person med insyn i förhandlingarna säger till CNN.
”Möjlighet att glänsa”
”Spelen är en möjlighet att få Frankrike att glänsa”, sade Antoine Arnault när han tillkännagav avtalet.
Arnault förutspådde även att invigningen av spelen kommer att ses av fler än någon tidigare händelse i OS-historien. Coca-Cola, Toyota, Airbnb och Alibaba är några andra stora sponsorer av OS i Paris.
Läs även: Stockholm kan söka vinter-OS igen – Dagens PS
Läs även: LVMH blir allt större – snart ikapp Tesla – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.