Dagens PS

Lyxindustrins fall: Kunderna rasar medan LVMH står fast

Kunderna rasar mot lyxföretag som LVMH som äger varumärken som Louis Vuitton och Christian Dior.
Kunderna rasar mot lyxföretag som LVMH som äger varumärken som Louis Vuitton och Christian Dior. (Foto: Mark Lennihan/TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 10 nov. 2024Publicerad: 10 nov. 2024

Priserna på lyxvaror från jättar som LVMH har skjutit i höjden. Nu börjar kunderna fråga sig vad de egentligen får för pengarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyxindustrin har alltid handlat om exklusivitet och status, men nu står den inför en verklig utmaning, rapporterar WSJ.

De största aktörerna inom branschen, som LVMH som äger varumärken som Louis Vuitton och Christian Dior, måste hantera att kunderna inte längre accepterar de höga priserna utan mervärde.

Lyx ska vara lyx

LVMH rapporterade nyligen en nedgång i omsättningen med tre procent, vilket speglar den bredare trenden av en avmattning inom lyxsektorn.

Trots detta vägrar företagets finanschef Jean-Jacques Guiony att överväga prisnedgångar.

Företaget håller fast vid sin premiumstrategi och vill behålla sitt segment.

Varumärken som Louis Vuitton, Christian Dior och Celine ska fortsatt förknippas med exklusivitet och status, även när försäljningen sviktar.

ANNONS

Senaste nytt

Kunderna rasar

Men kunderna har börjat klaga. Den genomsnittliga lyxprodukten är idag 60 procent dyrare än 2019.

ANNONS

En italiensk undersökning visade att Christian Dior-handväskor som säljs för 2 800 dollar, motsvarande cirka 30 268 kronor, kostar så lite som 58 dollar, cirka 627 kronor, att tillverka.

De betalar mer än någonsin för lyxprodukter, men när kvaliteten har förbättrats i proportion till prishöjningarna, känns det som att de inte får valuta för pengarna.

En studie visade att för varje prishöjning på 5 000 dollar, motsvarande cirka 54 000 kronor, minskar märkets logotyp med en centimeter, vilket innebär att kunderna betalar mer för mindre.

På sociala medier växer missnöjet enligt WSJ, och över 60 procent av inläggen som diskuteras om lyxvarumärken handlar om ilska eller besvikelse över de höga priserna.

Står fast vid exklusivitet

Trots detta håller LVMH fast vid sin strategi.

Företaget har inte sänkt priserna för att locka fler kunder, utan istället valt att fokusera på att stärka sin varumärkesstatus, bland annat genom att teckna ett 10-årigt sponsoravtal med Formel 1.

Att hålla varumärket exklusivt är en central del av LVMH:s filosofi – men det riskerar att skapa avstånd till den bredare kundbasen som inte längre vill betala för status utan substans.

LVMH är inte ensamma om att brottas med förändrade konsumtionsmönster, särskilt i Kina där lyxen har blivit tabu för många.

ANNONS

Kering, med sitt mest kända varumärke Gucci, tvingas också hantera en nedgång i försäljningen.

Bolagets ledning ser tecken på att lyxboomen nu är över.

Det återstår att se om fler märken kommer att följa LVMH exempel och fortsätta med en strikt exklusivitetsstrategi.

Eller om marknaden kommer att tvinga dem att anpassa sig till nya krav?

Läs även: Lyxboomen över? Kering rasar på börsen efter Gucci-besvikelse. Dagens PS

Läs även: Lyxjätten LVMH underpresterar – aktien sjunker. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS