Det gäller att vara på rätt företag i rätt tid – efter en lysande försäljning belönar nu företaget alla sina anställda med 50 000 kronor i bonus.
Lyxigt: 25 000 anställda får 50 000 kronor i bonus
![lyx](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fhermebonus.jpg&w=1200&q=75)
![Ola Söderlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fola-DSC_2765-e1616486819210-241x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Till skillnad mot sina konkurrenter på hemmaplan, LVMH och Guccis ägare Kering, är det franska modehuset Hermès senaste kvartalsrapport riktigt uppmuntrande läsning.
Rivalernas resultatrapporter var besvikelser med sämre siffror än väntat, samtidigt som Hermès gör ett försäljningslyft på 18 procent under fjärde kvartalet, uppger TT.
Moroten: 50 000 kronor i bonus
Bolagets försäljning spöar därmed förhandsprognosen. Väntat var en intäktsökning på 11 procent, framgår det.
Som tack för det upplyftande resultatet meddelar Hermès att alla 25 000 anställda nu kan se fram mot en bonus på 4 500 euro var, runt 50 000 kronor.
Lyxbolagets starka rapport får aktien att studsa upp.
Lyxvaruhusens aktier ger börsbränsle
“Hermès steg med 4,2 procent efter att den franska lyxkoncernen rapporterat en försäljningsökning på 18 procent under fjärde kvartalet, vilket visar på en robust aptit från rika kunder för dyra lyxartiklar som Birkin-väskorna”, skriver Investing.com.
Aktielyftet för Hermès smittar av sig på andra lyxvaruföretag. Burberry avancerade 1,6 procent, Richemont klättrade 1,4 procent medan LVMH och Kering steg med 1,7 procent respektive 1,4 procent.
Det är tveklöst lyxaktier som är draglok på de europeiska börserna i dag, fredag, där det europeiska indexet för personliga varor var upp med 11 procent vid tidpunkten för börsrapporten från Investing.com.
Då var det tufft för lyxindustrin
I höstas kunde Dagens PS berätta att 2024, så långt, inte var någon dans på rosor för lyxvaror.
Enligt en rapport som återgavs av Fortune skulle enbart en tredjedel av lyxvarumärkena nå en positiv tillväxt på helåret, en kraftig nedgång jämfört med året före.
Lyxvarujättarna fick i det här läget försöka tänka ut nya knep för att locka till köp.
Mystik viktig kring produkterna
De som fortfarande köper lyxvaror vill känna sig speciella, de vill ha något som få andra har. Ett sådant exempel är en Hermès Birkin-väska, förklarade Marie Driscoll, en aktieanalytiker med fokus på lyxhandel, i en intervju med det amerikanska affärsmagasinet Fortune där hon ansåg att lyxindustrin svikit sina konsumenter.
“Gör produkterna mer inspirerande, gör shoppingupplevelsen fantastisk. Den bästa av glassar är tråkig när du äter samma glass för femte gången”, sade hon.
Läs mer: Så överlever lyxindustrin – nya knep Dagens PS
Läs även: Lyxbolaget floppar – faller tungt på börsen Dagens PS
![Ola Söderlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fola-DSC_2765-e1616486819210-241x300.jpg&w=1200&q=75)
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
![Ola Söderlund](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fola-DSC_2765-e1616486819210-241x300.jpg&w=1200&q=75)
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.