Lyxkonglomeratet LVMH ökade sin försäljning med 20 procent i det tredje kvartalet. Särskilt bra gick det för stjärnmärkena Louis Vuitton och Dior, skriver Reuters.
Lyxiga LVMH ökade försäljningen med 24 procent
Mest läst i kategorin
Marknaden för lyxprodukter har exploderat under pandemin och fortsätter att växa. Under en period i våras var ägaren till lyxkonglomeratet LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Bernard Arnault världens rikaste man, vilket Dagens PS rapporterade om.
Nu rapporterar bolaget att försäljningen steg med 20 procent det tredje kvartalet 2021. Bolagets mode- och läderdivision gick extra bra, där lyxmärkena Louis Vuitton och Dior drev upp försäljningen. Divisionen står för närmare hälften av LVMH:s intäkter och var upp 24 procent, skriver Reuters.
Däremot har den enorma tillväxt som bolaget tidigare visat upp saktat ned något. Under det första halvåret var tillväxten 60 procent i USA, jämfört med 28 procent det tredje kvartalet. I Asien var tillväxten 12 procent, jämfört med 70 procent de första sex månaderna på året.
Bolaget berättar att de inte sett någon förändring i Kina, där de fruktat att Xi Jinpings nya politik om “gemensamt välstånd” skulle sänka aptiten på lyxprodukter.
”Det är svårt att analysera den potentiella effekten men det är inget som är alarmerande än så länge. Huvuddelen av våra kunder i Kina är inte miljardärer utan de välbärgade och övre medelklasserna”, säger LVHM:s finanschef Jean Jacques Guiony.
Läs även: Rihanna har blivit dollarmiljardär – men inte av musiken
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.