Dagens PS

Litiumpriserna fortsätter falla: "Tåget har lämnat stationen"

Litiumpriserna fortsätter falla när efterfrågan på elbilar minskar
Det svarta guldet? Inte just nu. Litiumpriserna fortsätter falla och visar, i så fall, att allt inte är guld som glimmar. (Foto: Petr David Losek/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

Nedgången för litium fortsätter. Spotpriserna är de lägsta sedan augusti 2021. Orsaken går att hitta på världens elbilsmarknad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Litiumindustrin och börsanalytiker har hoppats på en återhämtning för batterimetallen efter dess lågkonjunktur.

Nu kommer insikten att priserna fortsätter att falla. De globala lagren byggs upp som en konsekvens av att efterfrågan på elbilar fortsätter vara svag.

Spotpriserna på litiumkarbonat i Kina har sjunkit till det lägsta sedan augusti 2021 och de mest aktiva terminerna på Guangzhoubörsen har tappat 12 procent hittills denna månad.

Vid topproducenten Albemarles senaste auktion, 19 juni, sjönk det vinnande budet med 6,9 procent från den tidigare försäljningen 5 juni.

Fortsätter nedåt

Nedgångarna följer på en tidigare nedgång med mer än 80 procent 2023 på grund av ett överflöd på metallen och en fortsatt minskad efterfrågan.

Priserna stabiliserades tidigare i år men leverantörskedjan fortsätter tömma lagren, samtidigt som kunderna avvaktar med köp, konstaterar Bloomberg i en analys.

ANNONS

Senaste nytt

Räknar med att handla billigare

Analytiker säger att elbilstillverkare, som brottas med en lägre efterfrågan, fortsätter att minska beställningarna på litiumprodukter.

ANNONS

De räknas kallt med att kunna handla senare till ännu lägre priser.  

Det totala lagret av litiumkarbonat i Kina har ökat sedan april, enligt Citigroup.

Lagren, främst hos katodtillverkare, ökade med 8 procent tredje veckan i juni jämfört med veckan innan, medan lager för andra användare inklusive batteritillverkare och handlare steg med 32 procent, enligt analytiker.

Aktierna tappar kraftigt

En naturlig följd av läget är att aktierna för litiumproducenter satts under press. När biltillverkare som Ford, GM och till och med Tesla trampar på bromsen för elbilsproduktionen, slår investerarna bakut när det gäller att satsa på producenter och gruvbolag som tillhandahåller råvarorna.

Albemarle har fallit 23 procent hittills i juni, Lithium America med 55 procent hittills i år, Piedmont Lithium med 64 procent samma period.

“Investerare säger att de kommer att missa den första 30-procentiga höjningen när den kommer men att de är beredda att göra det”, säger Chris Berry, vd för konsultföretaget House Mountain Papers.

Investerarnas motvilja visar på “den kortsiktiga otåligheten på Wall Street”, enligt Quentin Lamarche på Techmet-Mercruia, ett joint venture mellan Techmet, som arbetar med kritiska metaller och Mercuria Energy Group.

Ser det på sikt

ANNONS

Samtidigt tillägger han att “smart, långsiktigt tålmodigt kapital” inte avskräckts av prisnedgången.

Några stora affärer de senaste månaderna visar en tilltro till litiummarknaden på sikt.

Equinor ASA meddelade i maj att de kommer att köpa en andel på 45 procent i två litiumprojektbolag i Arkansas och Texas från Standard Lithium.

I början av juni bildade Occidental Petroleum ett joint venture med en enhet av Berkshire Hathaway Energy som syftar till att kommersialisera Occidentals teknologi för att utvinna och producera litiumföreningar i Kalifornien.

“Vi går igenom en S-kurva och vi lever med konsekvenserna av den kurvan,” säger Quentin Lamarche, om världens övergång till eldrivna fordon.

“Men tåget har lämnat stationen”.

Läs mer:

Jakten på alternativet till litium. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS