Dagens PS

Luktsinnet kan göra dig mer kreativ på jobbet

träning av luktsinnet kan göra dig mer kreativ
Träning av luktsinnet kan göra dig mer kreativ och glad på jobbet. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 09 maj 2021Publicerad: 09 maj 2021

Studier visar att träning av luktsinnet kan göra dig mer kreativ, och metoden har nu blivit trendig på arbetsplatser för att öka motivationen hos medarbetare. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det krävdes en pandemi, där ett av virusets symptom är förlorat luktsinne, för att inse vikten av dofter. Men förutom att lukter kan rädda oss från faror och öka vår aptit, visar studier att luktsinnet faktiskt kan stärka vår kreativitet och motivation. Träning av sinnet kan dessutom få oss att prata och skriva med mer inlevelse. 

Kan minska ångest och höja humör

Fördelarna med luktsinnet har nu lett till en ny arbetsmetod. Den virtuella workshopen “Scentsplorations” bygger på att hjälpa företag att stärka anställdas kreativitet och arbetsglädje genom att väcka luktsinnet till liv. 

Grundaren av workshopen, forskaren Olivia Jezler, menar att övningen är perfekt just nu för människor som känner att de begränsats och mått dåligt på grund av pandemin. “Studier har visat att luktsinnets förmåga kan minska ångest, göra oss mer vakna och höja vårt humör”, säger hon. 

Jezler berättar att deltagarna, genom att lukta på olika saker och sedan beskriva upplevelsen, börjar öppna upp sig på ett helt unikt sätt och ibland till och med börjar dela minnen från sin barndom.

“Satte igång fantasin” 

Mark DiMassimo, chef för reklambyrån DiMassimo Goldstein i New York, testade workshopen med sina anställda. “Upplevelsen var inte bara avkopplande. Jag blev helt chockad över hur snabbt övningarna satte igång fantasin”, säger han och tillägger att de redan överstimulerade sinnena, synen och hörseln, fick ta en behövlig paus. 

Workshopen har nu blivit en del av företagets brainstorming, och har gjort medarbetare mer engagerade och inspirerade. “För kommunikatörer, varumärkesbyggare, konstnärer, entreprenörer är detta ett fantastiskt sätt att utvidga sig till ett helt nytt område, fritt från konkurrens och stress”, säger han. 

Läs hela artikeln på Quartz at Work

ANNONS

Läs mer: Halva befolkningen kan komma att byta bransch 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]