Under pandemin ökade Lego sin försäljningen – nu är det tuffare tider för den danska leksakstillverkaren.
Lego i motvind – försäljningen dalar
Mest läst i kategorin
Lego – som är världens största leksakstillverkare – ökade sin försäljning under pandemin, då många runtom i världen tvingades stanna hemma. Spel och leksaker blev ett sätt att fördriva tiden.
Sedan dess har intäkterna minskat, och försäljningen var endast upp med 1 procent under det första halvåret 2023.
Också vinsten minskade, med 17,7 procent och 5,5 miljarder danska kronor (8,5 miljarder svenska kronor).
Bolagets vd, Niels Christiansen, säger att den minskade vinsten beror på högre råvarukostnader och att man byggt nya fabriker.
Hoppades på Kina
Lego hade satt sitt hopp till Kina – vars spirande medelklass gärna köper produkter från västerländska företag.
I takt med att landet tog bort sina restriktioner efter pandemin öppnade leksakstillverkaren nya 58 butiker – men försäljningssiffrorna har inte varit så höga som man hade hoppats.
Företaget hoppas trots detta på en “långsiktig tillväxt” i Kina och ska öppna fler butiker i landet längre fram i tiden.
Lego satsar på hållbarhet
Ett problem för Lego är att deras produkter innehåller plast – och företaget pressas nu att minska mängden plast i sitt sortiment.
Därför planerar leksakstillverkaren att satsa mer på hållbarhet och ska eliminera plast som tillverkats av fossila bränslen.
Läs även:
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.