När Scania ska installera 40 000 laddpunkter hos sina kunder tar man klivet in på en ny och gigantisk marknad.
Laddsatsning ger "sällan skådad tillväxtmöjlighet" till Scania
Mest läst i kategorin
Det har gått trögt att få igång försäljningen av Scanias eldrivna lastbilar som en följd av långsamma leveranser från Northvolt. Men ledningen satsar hårt på att elektrifiera lastbilarna och redan 2030 ska hälften av de sålda fordonen vara eldrivna.
Satsningen som sker genom det nya bolaget Erinion ska verkställas till 2030, och på sikt bedömer Scania att affärsområdet laddning kan bli lika stort som lastbilar.
Tillväxtmöjlighet av stor proportion för Scania
“Det här är en tillväxtmöjlighet som vi sällan kommer in i och vi kan bygga upp den snabbt för att vi redan har ett nätverk av kunder”, säger Gustaf Sundell vice vd och chef för nya verksamheter på Scania.
Han ger inga exakta prognoser om hur mycket energilösningar kommer att omsätta för bolaget, men att det handlar om stora belopp – det är tydligt.
Drivmedel stor del av lastbilsmarknaden
Något förenklat kan man säga att kostnaderna för att köra dieseldrivna lastbilar fördelas lika mellan lönekostnader för chauffören, kostnader för lastbilen och kostnaden för diesel. Kalkylen ser liknande ut för eldrivna lastbilar, men där kostar lastbilen något mer och drivmedlet något mindre, enligt Gustaf Sundell.
Det innebär att laddlösningar öppnar en helt ny marknad för bolaget, som inte levererar någon diesel till lastbilarna i dag. Däremot skulle de ha en viktig roll att spela i laddningen av framtidens eldrivna lastbilsflotta. De tar helt enkelt en position i ytterligare en del av lastbilsmarknaden.
Initialt handlar det om att sälja i Sverige och fem andra länder, för att därefter expandera till nya marknader. Det handlar om att sälja färdiga lösningar med hårdvara och it-system så att åkerier och transportföretag kan komma igång med laddning av eldrivna lastbilar.
Läs mer: Scania storsatsar – laddning till lastbilar (Svenska Dagbladet)
Läs även: Industrin på botten? Nu vänder det enligt Teknikföretagen (Dagens PS)
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.