Dagens PS

Kvartalsrapport: NCC:s resultat som förväntat

NCC:s kontor
NCC:skvartals rapport visar på något högre vinst än väntat. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 02 feb. 2022Publicerad: 02 feb. 2022

NCC:s kvartalsrapport visar på ett rörelseresultat på 605 miljoner. Det var ungefär i linje med de förväntningar som analytikerna hade ställt upp enligt en sammanställning från Infront, skriver Privata Affärer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Faktum är att snittet låg något över det förväntade på 601 miljoner kronor, samtidigt som nettoomsättningen blev 15, 9 miljarder kronor, också det något högre än förväntade 15,6 miljarder.

Byggföretagets kvartalsrapport visar också på en orderingång på 16,1 miljarder kronor.

Kvartalsrapport: något högre utdelning

Bolagets styrelse föreslår en höjd utdelning från 5 kronor 2020 till 6 kronor per aktie för 2021. Analytikernas förväntningar var en utdelning på 6,13 kronor.

”Vi ser nu resultat av de tre senaste årens arbete i form av god lönsamhet, stark finansiell ställning och en bra orderstock”, skriver NCC:s vd Tomas Carlsson i ett pressmeddelande.

Läs också:

Swedbank: Svagare delårsrapport än Q3
Google: Rekordvinst trots regler

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]