“Det var förvånande, med avseende på allt som har hänt under våren”.
Kundbetyg på banker överraskar expert
Mest läst i kategorin
Det säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, till SvD då kunderna är förvånansvärt nöjda trots penningtvättsmisstankar och andra skandaler.
Varje år mäter Svenskt Kvalitetsindex, SKI, hur pass nöjda kunderna är i olika branscher.
Fortfarande skvalpar bankerna i botten jämfört med andra sektorer, men trots härvor med penningtvätt och andra skandaler är kundernas betyg alltså uppseendeväckande gott.
“Det är spännande att Swedbank inte har fått så mycket stryk, det beror nog på att de har gjort saker. De har tillsatt en ny vd, ordförande och ledning vilket visar att de har tagit problemen på allvar”, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet Näringsliv, som uppger att Swedbank emellertid hamnar längst ner i kundnöjdhet bland bankerna.
I topp placeras Länsförsäkringar Bank följt av Ica-banken och Sparbankerna.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.