Dagens PS

Konsumenterna nobbar snabbmaten – för dyr

Det är tuffa tider även för snabbmatskedjorna.
Det är tuffa tider även för snabbmatskedjorna. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 29 juli 2024Publicerad: 29 juli 2024

Även snabbmatskedjor som McDonald’s och Burger King får känna på det hårda ekonomiska klimatet när konsumenter nu nobbar snabbmaten och istället äter ännu billigare hemma.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Snabbmaten är redan billig i mångas ögon, men för den som kämpar med att få ekonomin att gå runt varje månad spelar varje slant som går att spara stor roll.

Det har jättar som McDonald’s redan märkt av.

McDonald’s ser tappad försäljning

Resultatet visades i den andra kvartalsrapporten som lades fram på måndagen, där bolaget missade förväntningarna och där den globala försäljningen gick ner med en procent.

I USA kämpar snabbmatskedjorna om att locka kunderna med billiga erbjudanden, men det har inte hjälpt när inflationen och höga räntor gör att det blir allt mindre kvar i plånboken hos många varje månad.

Nobbar snabbmaten

Då har många insett att det kanske ändå är bättre att nobba snabbmaten och istället laga maten i hemmet.

“Den största smällen för McDonald’s är att låginkomstkonsumenten verkligen har minskat antalet besök och det ser värre ut än det normalt gör i tuffa ekonomiska tider”, säger analytikern Brian Yarbrough.

Försäljningen har minskat för matjätten både i USA och i andra länder, och det har även att göra med kriget i Gaza – som har lett till bojkott av amerikanska bolag där även andra företag som Starbucks har drabbats, enligt Reuters.

ANNONS

McDonalds’s-aktien har hittills minskat med 15 procent i år.

Läs även:

McDonalds betalar 250 miljoner i förlikning. Dagens PS

Baconglass droppen – nu slopar McDonald’s AI. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]