Även snabbmatskedjor som McDonald’s och Burger King får känna på det hårda ekonomiska klimatet när konsumenter nu nobbar snabbmaten och istället äter ännu billigare hemma.
Konsumenterna nobbar snabbmaten – för dyr
Mest läst i kategorin
Snabbmaten är redan billig i mångas ögon, men för den som kämpar med att få ekonomin att gå runt varje månad spelar varje slant som går att spara stor roll.
Det har jättar som McDonald’s redan märkt av.
McDonald’s ser tappad försäljning
Resultatet visades i den andra kvartalsrapporten som lades fram på måndagen, där bolaget missade förväntningarna och där den globala försäljningen gick ner med en procent.
I USA kämpar snabbmatskedjorna om att locka kunderna med billiga erbjudanden, men det har inte hjälpt när inflationen och höga räntor gör att det blir allt mindre kvar i plånboken hos många varje månad.
Nobbar snabbmaten
Då har många insett att det kanske ändå är bättre att nobba snabbmaten och istället laga maten i hemmet.
“Den största smällen för McDonald’s är att låginkomstkonsumenten verkligen har minskat antalet besök och det ser värre ut än det normalt gör i tuffa ekonomiska tider”, säger analytikern Brian Yarbrough.
Försäljningen har minskat för matjätten både i USA och i andra länder, och det har även att göra med kriget i Gaza – som har lett till bojkott av amerikanska bolag där även andra företag som Starbucks har drabbats, enligt Reuters.
McDonalds’s-aktien har hittills minskat med 15 procent i år.
Läs även:
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.