Världens ekonomi går nu igenom ett enormt skifte sedan pandemin där konsumenternas köpvanor helt kastas om. I den rika delen av världen spenderar människor hundratals miljarder dollar mindre på varor och tjänster, pengar som tidigare var en självklarhet.
Hundratals miljarder i minskad konsumtion
Mest läst i kategorin
I runda slängar handlar det om 600 miljarder dollar. Om året.
Det är summan som konsumenterna i den rika delen av världen har slutat att spendera på saker som de före 2019 gärna lade sina sparpengar på.
Konsumenter har blivit som eremiter
De har blivit något av eremitliknande konsumenter, som helst lägger cashen på saker i eller nära hemmet, och håller hårt i plånboken när det gäller att ta ut svängarna utomhus – med till exempel fritidsaktiviteter.
Många tvekade tidigare att slösa sina pengar på fina restaurangbesök, och i USA där dricksen är en självklarhet har till och med de extra slantarna på bordet blivit allt färre.
Världen har landat igen efter pandemin, eller har den det? Vanorna har i alla fall inte kommit tillbaka till hur de var tidigare, den saken är klar.
Det har skapats ett helt nytt konsumtionsmönster, som kanske är här för att stanna. Även om många ville gå ut och leva livet efter pandemin så har det halkat tillbaka till att vara ett begränsat utbud sedan dess.
Det arbetar till exempel färre människor inom hotellbranschen i USA nu än före pandemin och i Storbritannien har antalet hotell inte vuxit, utan ligger på samma nivå som 2019.
Senaste nytt
Lägger pengarna på hemmet och oss själva
Vi lägger gärna pengarna på att ta hand om oss själva, där parfym- och sminkförsäljning rusar. Huset ska se bra ut, eftersom vi lägger en stor del på att vara där, vare sig det rör sig om att arbeta hemma ett par dagar i veckan eller anordna hemmafester.
Förra året spenderade till exempel italienarna 34 procent mer på glas, porslin och husgeråd än de gjorde 2019.
Samtidigt visar studier att hemarbete lönar sig även för bolagen eftersom de får fler anställda som kan tänka sig att stanna kvar, så länge det erbjuds flexibilitet kring arbetet.
Storbanken Goldman Sachs mäter aktier hos bolag vars kunder drar nytta av att vara hemma eller röra mycket på sig. Fortfarande, några år efter pandemin, är det fördelaktigt att äga aktier i företag som riktar sig mer mot husnära tjänster, skriver The Economist.
Många tar helst sin egen bil till jobbet istället för att sätta sig på tunnelbanan. Vi undviker gärna folk, om det inte är på våra egna villkor.
Välkommen till det nya skiftet – in i eremitens era.
Läs även:
Lavinen fortsätter: Nu är konkurserna fler än under pandemin – Dagens PS
Vissa kollegor valdes bort under pandemin – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.