En ny granskning som Konsumentverket har gjort, visar att många svenskar är missnöjda med kundtjänsten hos flera av de största telekombolagen.
Skarp kritik mot Telia och Tele2: "Tar inte kunderna på allvar"
Mest läst i kategorin
Tycker du att det är krångligt att komma fram till kundtjänsten hos ditt telekombolag eller att säga upp ett abonnemang som du inte längre vill ha?
Då är du inte ensam.
Enligt en granskning som Konsumentverket har gjort, upplever många svenska konsumenter just detta.
MISSA INTE: Har Riksbanken haft fel om svenska kronan – i 30 år?
Många är missnöjda med telekombolagen
Konsumentverket har granskat allmänhetens anmälningar mot 45 större bolag de senaste två åren, bland annat inom el, bank/försäkring, detaljhandel och telekom.
En fjärdedel av anmälningarna gäller företagens kundtjänst – och inom just den kategorin sticker telekombolagen ut . Nästan varannan anmälan gäller telekombolagens kundtjänst, skriver Dagens Nyheter.
Konsumentverket har tittat på de stora mobiloperatörerna – Telia, Tele 2 , Telenor och Tre. Telia är störst på marknaden och har fått flest anmälningar.
Svårt att avsluta abonnemang
Det som konsumenterna är särskilt frustrerade över, enligt Konsumentverkets anmälningar, är att det är svårt att avsluta abonnemang som man inte längre vill ha.
Enligt Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, förmedlar konsumenternas anmälningar en känsla av att företagen tappat intresset för kunden så fort man tecknat ett abonnemang.
“De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsbesök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten”, säger hon till DN.
Kan stämma bolagen
Många konsumenter som ringer in till kundtjänsten vittnar också om att det tar lång tid att få problemet löst – endast i ett av tre fall tar det under en timme.
”Konsumenterna har stött sina pannor blodiga mot en kundtjänst där ingen verkat ta deras problem på allvar. Vi utesluter inte rättsliga åtgärder för att komma till rätta med problemen”, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till DN.
Konsumentverket ska följa upp sin granskning i höst – i förlängningen kan det handla om att man stämmer bolag eller gör föreläggande.
Läs även: Dramatik på Telia: 1 500 tjänster ska bort
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.