Dagens PS

Optiker synas i sömmarna: Kunder känner sig lurade

synsam
Har du provat Synsams lifestyle-abonnemang? (Foto: Janerik Henriksson / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 13 juni 2024Publicerad: 13 juni 2024

Sedan 2016 har Synsam revolutionerat marknaden för glasögon med sitt så kallade lifestyle-abonnemang. Men hur rättvist är egentligen abonnemanget för kunderna?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Synsams erbjudande som gör det möjligt för kunder att abonnera på glasögon, har enligt företaget själva varit en banbrytande innovation.

Abonnemanget innebär att kunden får minst tre par glasögon för olika behov och betalar en månadsavgift under en 24-månadersperiod.

Men trots framgången har affärsmodellen stött på kritik, då den kan vara otydlig, vilket gör att kunderna utnyttjas.

Synsam möter kritik för sitt väletablerade abonnemang. (Foto: Ludvig Heiberg Larsen / NTB / TT)

Synsam marknadsför sitt abonnemang genom att lyfta fram flera fördelar. För en genomsnittlig kostnad om cirka 500 kronor i månaden, motsvarande 6 000 kronor per år, får kunden tre par glasögon.

Detta är en attraktiv lösning jämfört med att köpa glasögon separat, där ett par kan kosta mellan 3 000 och 4 000 kronor.

Abonnemanget inkluderar även en synundersökning och möjligheten att byta glas kostnadsfritt om synen förändras, skriver Di.

Kraftig kritik

Trots de initiala framgångarna finns det frågetecken kring affärsmodellens långsiktiga hållbarhet.

ANNONS

En kritik som lyfts fram är att modellen är fördelaktig för bolaget, på bekostnad av kunden. Kritiker menar att kunderna inte alltid är medvetna om att abonnemanget inte är en avbetalning, och att det förlängs med ytterligare 12 månader om glasögonen byts.

Vidare har Konsumentverket påpekat att försäljningen ibland har varit mycket aggressiv, vilket ytterligare stärker bilden av att kunderna kan utnyttjas.

ANNONS

Senaste nytt

Känner sig lurade

Många kunder har känt sig lurade och utnyttjade av optikerjätten. Främst för att de inte förstår att man enbart hyr glasögonen, men också eftersom för att de upplever att de inte blivit informerade att bindningstiden förlängs varje gång man förnyar sina glasögon.

Om missnöjda kunder slutar förlänga sina abonnemang och nyförsäljningen minskar, kan bolaget stå inför betydande utmaningar.

Synsam, som förlitat sig på att ta intäkterna i förskott, riskerar att få svårt att upprätthålla en stabil intäktsström.

Se även:

Svenska fakturafuskare misstänks för grovt bedrägeri. Dagens PS

Topplistan: Tio länderna där man trivs bäst på jobbet. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS