För att minska antalet dödsolyckor, tar EU nu till nya metoder för att få ned hastigheten.
Ny metod ska minska antalet dödsolyckor
Mest läst i kategorin
Nollvisionen, drömmen om att nå noll personer döda i trafiken, fick en bra skjuts under pandemin, då antalet döda i trafiken minskade rejält.
Därefter har tyvärr statistiken sett dystrare ut. Mycket självklart beroende på att trafikmängden återgått till samma volym som innan.
Nya regler
Nu vill EU dock se en förbättring av statistiken hos medlemsländerna. De kommer därför med nya regler, som förväntas minska antalet dödsolyckor med upp till 20 procent.
“Så fort man passerat mer än tre procent över den tillåtna hastigheten, så piper den (bilen) tre gånger”. säger bilförsäljaren Robert Runnemark till Sveriges Radio.
Kravet är att alla nya bilar ska ha det nya larmet inmonterat redan från och med sommaren 2024. De kommer sedan att fasas in på marknaden så att alla bilar till slut ska ha det monterat.
För snäv gräns
Röster har dock höjts för att larmgränsen är för tajt satt, vilket spås bli mer ett irritationsmoment mer än en hjälp.
Under 2023 omkom 232 personer i trafiken i Sverige, vilket är 25 personer fler än för snittet 2020-2021.
Målet med den nya larmtekniken är en halvering av antalet omkomna i trafiken samt en 25 procentig minskning av skadade personer fram till år 2030.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.