Dagens PS

Norska larmet: Tesla saknar rostskydd

Tesla Model Y
Nu blir Model Y dyrare.(Foto: Tesla)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 jan. 2024Publicerad: 12 jan. 2024

Nu börjar larmrapporter komma från Norge att Teslas rostskydd är minimalt. Hur kommer en 10 år gammal Tesla egentligen att ha klarat sig?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Som ett av världens elbilstätaste länder, är den norska bilmarknaden ett levande testcenter för hur elbilarna klarar sig i verkligheten över tid.

Det stora utbudet på marknaden kopplat till det växlande klimat som bilarna används i, gör att det är här som den begagnade elbilens framtid först kommer att kunna bedömas.

Den senaste tidens problem för elbilsförsäljningen, är kopplad till just osäkerheten för konsumenten om hur en begagnad elbil står sig, både när det gäller skick och värde.

Personalen på Funderud Antirust AS samarbetar med norska Tesla-klubben för att på bästa sätt kunna förhindra rostangrepp på bilarna då rostskydd helt saknas från fabrik. (Bild: Funderud Antirust AS)

Därför är den nu extra intressant när de första larmrapporterna börjar synas från verkstäder som aktivt arbetar med service på Tesla.

Hur klarar de vintern?

I en nyligen publicerad video går Tesla Owner Club Norways samarbetsparter Funderud Antirust AS igenom en ett år gammal Tesla Model Y för att se hur den har klarat sin första norska vinter.

Efter en vinter ser de obehandlade jordpunkterna ut så här. Tappar de kontakten med karossen lär din bil bli stående. (Bild: Funderud Antirust AS)

Analysen är skrämmande.

ANNONS

Bilen visar sig vara helt utan rostskydd undertill. Insidan av skärmar, hjulupphängningar och bottenplatta är helt öppna för yttre påverkan.

Redan efter ett år börjar rosten att synas i skarvar och på utsatta ställen.

ANNONS

Senaste nytt

Blandade material

Bilen är dessutom byggd av en blandning av aluminium och vanlig plåt. Där dessa två material har kontakt med varandra uppstår också ett klimat som främjar rost.

Funderuds passade också på att samtidigt mäta tjockleken på karossfärgen, som alltså är det enda skyddet mot yttre påverkan. De kunde på den bil de hade i verkstaden konstatera att färglagret bitvis bara var en tredjedel av den rekommenderade tjockleken.

Ett normalt lacklager sak vara ungefär 100-120 millimeter tjockt. Under skärmarna på Tesla Model Y är det bara en fjärdedel så tjockt. (Bild: Funderud Antirust AS)

I Teslas garantier finns dock en 12-årig rostskyddsgaranti som tröst.

Lusläser du villkoren, täcker de dock bara genomrostning som bevisligen kommer inifrån.

Salt, grus och vatten räknas som yttre påverkan och skador av detta, täcks alltså inte av försäkringen.

ANNONS

Så marknaden kan nog fortfarande vara lite avvaktande inför hur framtiden för elbilarna ser ut, efter 10 år på våra nordiska vägar.

Lär dig mer:

Och se Funderud Antirust AS video här

Uttjänta elbilsbatterier får en ny chans

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS