När priskriget är ett faktum och inflationen rider hushållen implementerar den franska livsmedelskedjan Carrefour en ny taktik.
Livsmedelsjättens nya taktik: Hänger ut leverantörerna
Mest läst i kategorin
Tuffa tider kräver tuffa åtgärder, något som den franska livsmedelsjätten Carrefour tagit fasta på.
Detta genom att aktivt öronmärka produkter från konsumentfavoriter som Lindt, Pepsi, Lipton Ice Tea och Nestle, i ett försök att dämpa inflationen.
En åtgärd som syftar till att bygga upp ett stöd från konsumenterna inför de avtalsförhandlingar som stundar mellan återförsäljare och några av världens största varumärken.
Prisvarnar kund
Det innebär rent praktiskt att livsmedelskedjan sätter klistermärken på de produkter som krympt i storlek, men kostar mer – trots att råvarupriserna sjunkit, rapporterar Reuters.
Detta sedan Carrefour, med sin vd Alexandre Bompard i spetsen, återkommande stött på patrull i sina försök att sänka priserna ut mot konsument.
Bolaget har även fått medhåll från landets finansminister Bruno Le Maire, som så sent som i juni uppmanade ett sjuttiotal varumärken att sänka sina priser.
“Denna produkt har sett sin volym eller vikt falla och leverantörens effektiva pris stiga”
Carrefour
Senaste nytt
Nog för Carrefour
Nu har tålamodet dock tagit slut, vilket bekräftas av Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour
“Självklart är syftet med att stigmatisera dessa produkter att kunna berätta för tillverkarna att tänka om sin prispolicy”, säger han i en intervju.
Volym vs pris
Det innebär att ett tjugotal produkter på Carrefour märkts upp med etiketten:
“Denna produkt har sett sin volym eller vikt falla och leverantörens effektiva pris stiga”.
Avtalsförhandlingarna mellan återförsäljare och leverantörer inleds inom kort och väntas vara avslutade per den 15 oktober i år, skriver Reuters.
Relaterad läsning:
Överraskande fall i svensk inflation
Läs även:
Utgifterna skenar: Räntan knäcker pensionärer
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.