Snus, cigaretter och matrester. Det utgör majoriteten av allt skräp vi slänger. Nu vill forskarna ta till förbud, medan McDonald´s går den andra vägen.
Krafttag mot skräpet: Så ska vi lära oss slänga rätt
Mest läst i kategorin
Snus och cigaretter står tillsammans för 80 procent av skräpet i svenska stadsmiljöer med rester från det vi äter och dricker som trea.
Nu visar forskare från Göteborgs Universitet i en studie att filtret i fimparna läcker ut tusentals gifter och plastfibrer som är giftiga för vattenlevande larver.
Forskarna kräver därför att filtren förbjuds helt.
Dödliga skräpet
”Filtret är fyllt med tusentals giftiga kemikalier och mikroplastfiber, så det är inte bara en plastbit som slängs ut i naturen. Det är också ett farligt avfall”, säger Bethanie Carney Almroth, professor i ekotoxikologi vid Göteborgs universitet.
Gifterna som fastnar i filtret leder till en 20-procentig högre dödlighet hos mygglarverna, visar forskarna.
Tidigare forskning har visat att gifterna i filtren även påverkar många andra vattenlevande organismer.
Klassat som farligt
”Cigarettfiltren är också en stor källa till mikroplaster som läcker ut i vår miljö, något vi vet har en stor negativ påverkan på biologiskt liv. EU har redan klassat cigarettfilter som farligt avfall”, säger Bethanie Carney Almroth.
Forskarnas lösning är att helt enkelt lösa problemet genom att förbjuda filter på cigaretter.
Tar hjälp av AI
När det gäller den största skräpfaktorn efter snus och cigaretter väljer McDonald´s Sverige nu att gå en annan väg.
Istället för piskan väljer man moroten genom att använda AI för att belöna de kunder som slänger skräpet efter snabbmaten korrekt.
McDonald´s lanserade tidigare i år sin nollvision mot nedskräpning. Målet är att inga av kedjans förpackningar ska återfinnas i naturen.
Belönas för skräpet
Nu har man tagit ett konkret steg mot det målet genom att 25 september lansera en nu funktion i sin app, där gäster belönas om de skannar förpackningen med hjälp av mobilens kamera när de slänger den i en papperskorg.
”I regel gör folk rätt, men vissa slarvar. Undersökningar visar även att många av de som skräpar ner inte ens är medvetna om detta beteende. Vi hoppas därför att vårt nya verktyg ska motivera fler att göra rätt”, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s i Sverige.
Nytt verktyg
Det nya verktyget har skapats i samarbete med mjukvaruutvecklaren Umain.
De har tränat upp verktyget med hjälp av AI så att det nu känner igen alla McDonald´s förpackningar och alla typer av papperskorgar som finns runtom i Sverige. När kunderna använder verktyget får man som belöning olika deals och möjlighet att delta i tävlingar.
Relaterade artiklar:
McDonald’s: Nu drar vi in på pommes frites – Dagens PS
Fler väljer billigt öl och billiga cigaretter – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.